(b)Arca lui goE

b-Log anonim, amator si ventrilog al celor fara de blog. Despre NIMIC

Diabolizarea Intelectualilor, minerii scriu acum articole in ziare

Posted by Arca lui Goe pe August 14, 2011

Inapoi in anii ‘90: de pe frontispiciul unui cotidian central lipsea ieri doar sloganul „moarte intelectualilor” pentru a fi din 15 iunie 1990, si nu din 27 februarie 2007. Celor mai cunoscuti semnatari ai „apelului intelectualilor” le sunt terfelite credibilitatea profesionala si biografiile personale in maniera FSN si in bine-cunoscuta traditie stalinista, pe care o credeam claustrata in paginile revistei „Romania Mare”.

Ceea ce urmaresc detractorii „Apelului intelectualilor” prin agresarea mediatica a lui Gabriel Liiceanu, Horia-Roman Patapievici, Alexandru Zub, Radu Filipescu etc. este sa dovedeasca faptul ca ei nu au nicio competenta morala pentru a vorbi despre decomunizare si stat de drept. Atacul la persoana este cea mai facila, cea mai josnica, dar si cea mai eficienta manevra pentru a distorsiona mesajele si a macula ideile.

In acest caz, pentru a arunca in derizoriu pericolul ca Romania poate ajunge un stat captiv unor grupuri economico-politice. Metoda se aplica si lui Traian Basescu, in locul caruia putea sa se afle foarte bine Calin Popescu-Tariceanu, daca ar fi aparat aceleasi valori. Cum ridiculizezi campania anticoruptie daca nu afirmand ca Basescu este corupt si mincinos; Liiceanu, plagiator; Patapievici, fiu de nomenclaturist; Traian Ungureanu, vanator de functii.

Campania impotriva intelectualilor tinteste si majoritatea – prin resuscitarea sentimentelor anti-elitare insamantate de comunism -, si elita, prin asemuirea lor, subtila si manipulatoare, marilor ganditori sedusi de tirani. Liiceanu este acuzat nu numai ca l-a plagiat pe filosoful german Martin Heidegger – o invinuire caraghioasa si pentru un necititor de filosofie – dar implicit si ca este un fel de Heidegger al dictatorului Basescu. Pentru majoritatea poate inca sceptica fata de utilitatea intelectualului in societate exista stereotipiile „n-a creat locuri de munca”, „fluiera de pe margine”, „este vandut unor interese”. Imaginea intelectualului parazit, dusman al poporului, nu-i convinge pe ceilalti intelectuali, neimplicati, ezitanti sau pur si simplu moderati.

Lor li se livreaza nocivitatea angajarii ganditorului in politica, a fascinatiei pentru personaje de pe alte coordonate istorice, pledoaria pentru scepticism si sange rece. Daca intr-un caz sunt apelate emotii, in celalalt se face abuziv aluzie la istorie: Basescu nu este dictator, ci un presedinte supus votului, afirmarea statului de drept nu inseamna societatea fara clase, iar episodul Heidegger a fost explicat de alti ganditori (Habermas) tocmai ca o consecinta a neimplicarii intelectualilor germani in politica, in secolul al XIX-lea.

O frauda sentimentala si una intelectuala comise cu scopul de a trezi resentimentele impotriva intelectualilor activi in spatiul public, precum si de a-i stigmatiza in interiorul elitei ca fascinati de puterea lui Basescu. Dezonorarea in piata a intelectualilor contine si o amenintare implicita, sperie si separa: cine face ca ei ca ei va pati, va fi tarat in mocirla; un fel de minieriada psihologica.

Scris de: Geta Costea
La data: 2007-02-28// 01:02:10

Ghicitoarea zilei: Nascut in Olt, nu departe de Scornicesti, un haiduc al cuvantului, absolvent al facultatii de drept, poet si publicist (sub un pseudonim literar Pa…), aflat in conflict deschis cu regimul comunist, autor al unui important „manifest”, laudat candva de un mare critic literar, dar aflat practic in anonimat, fiind foarte putin cunoscut si apreciat astazi. Ghicitorilor recompensa. 

Hm! Niciun raspuns corect. Dezlegarea ghicitorii AICI.

26 răspunsuri to “Diabolizarea Intelectualilor, minerii scriu acum articole in ziare”

  1. Dl.Goe said

    Si a doua ghicitoare:

    Cum se numeste cocktail-ul cu reteta de mai jus:

    1 – 1 1/4 oz Campari Bitters
    4 oz Champagne
    1 twist Lemon peel

    Pour campari into a champagne flute, and fill with champagne. Twist the lemon peel over the drink, and serve.

  2. Vizitatorul said

    ba geta e soru-mea… 😉

  3. rebeliunea minerală said

    Când intelectualii se dovedesc antiintelectualişti, nici conspiraţionismul nu-i mai vindecă.

    • Dl.Goe said

      @Rebe Min – Iar „intelectualii” sunt asa, un grup compact, roca, monolit, ceva ce poate fi cu usurinta tratat unitar, cel mult dual, stanga si drepata, ca spinul particulelor elementare in simetria virtuala… Nu?

      P.S. Ce este acela „antiiintelectualism”? Daca nu va e cu suparare. Aveti exemple?

    • Dl.Goe said

      @Rebeliunea Minerala – I-ati avut cumva in vedere pe intelectualii Dines cu Tanase? Ca atunci da, ar avea sens, sensul mirarii d-voastra… sceptice…

  4. rebeliunea minerală said

    Puşca soldatului nichitastănescian nu răspunde la comanda „foc!”. Ăla cu „partea superioară şi partea inferioară”, ale părţilor superioară şi/sau antisuperioară. De la antiintelectuală.

    • rebeliunea minerală said

      În „Idei contemporane” cartea lui Boris Kuzneţov, Raţiune şi fiinţare, dezbătea problema mesajului epistemologic, produs de compoziţia teoretică, stabilind ce este antiintelectual, prin contradicţia dintre el, (mesajul), şi ideea generală. Cum lucrarea a fost primită cu o linişte asurzitoare, (ca şi Citadela lui Exupery), rămânem cu argumentaţia la Una pricepem şi alta înţelegem.

      • Dl.Goe said

        Intai se vede lumina fulgerului si apoi se aude sunetul tunetului. Cartea lui Boris are inca vreme sa bubuie. Te pomenesti ca bubuie taman pe (b)Arca. 😯 Cat priveste Citadela, ce sa zic? Era foarte populara printre colegii mei de liceu. Prea populara pentru gustul meu. Am preferat sa citesc „Micul anti-print si cersetor” de acelasi autor 😉

        P.S. Mi-ar placea sa stiu daca d-voastra va considerati intelectual sau nu. Intelectualist sau anti-intelectualist. Dar pe Ion Iliescu cum il considerati?

        N-am priceput ce n-am inteles.

        • rongo said

          E ludică judecata unei cărți necitite, sau miștocălară ?

        • rongo said

          Pricepere și înțelegere

          Am avut totdeauna rețineri, ba chiar îndoieli față de dubito, ergo sum, ca să nu spun de cogito; pricepem mult mai multe și altfel de cât și cum înțelegem. Accept, fără nicio explicație, de la o vreme, să mă trezesc înainte de a se face lumină, sau, mai bine zis, înainte de a se stinge luminile fantomatice ale părculețului în scutul căruia locuiesc, ale cărui umbre și întunecimi îl fac să mai întârzie, odată cu primele semne ale zilei, dinspre obscuritatea luminii electrice, către revelația înțelesului celei a zilei. Ca să fiu limpede în iluminarea priceperii, nu socotesc deloc deplasat dacă pretind că nu criticismul sau negativismul mă făceau, ca-n plimbările prin parcurile adolescenței, să las în plata Domnului aleile, de care – asfaltate și curate – n-aveam de ce să mă plâng, bătând câmpii, mânat, nici de bunul-simț, nici de rezonabilul ”nu călcați iarba”, ci de picioare. Mint: îl maimuțăream, sigur, pe Mircea Eliade, care într-o carte zicea că-și asediase originalitatea, mâncând goange și viermi, pentru a se descotorosi de repulsia nu numai față de lucrul ne-comun, ci și de anti-mediocritate. Nu mai mint, însă, când îmi explic ezitarea trăită, dacă să mă mai duc pe la pădurea Crihala – priceperea cărei etimologii promit s-o clarific în cele din urmă – sau, lasă, altădată. Fiindcă, într-adevăr, ca tot omul, îmi reîncarc bateriile iraționalei simetrii din cea a frunzelor, a arborescenței generale – energiile eu-lui meu dual, cu oxigenul natural, altfel atenuat de tăria ozonului raționalist, resuscitator și artificial inhalat în zi-de-zi-ul conformării urbane. Precizez: nu minți, când priceperea este vagă; minți, dacă nu vrei să și înțelegi. Ezitam să merg la pădure, fiindcă mă mințea: geometria aleilor n-avea sinceritatea arborescenței intrinseci, aidoma celor din adolescență, pe care,
          am înțeles, în sfărșit, că le desmințeam.

        • Cristina Proca said

          *Omul din oglinda*

          Cind obtii ce-ti doresti in stradaniile tale,

          si lumea te face rege pentru o zi;

          Du-te la oglinda si uita-te la tine,

          si vezi ce are de spus acel om.

          Caci nu judecata tatalui, mamei sau sotiei

          e cea pe care trebuie s-o treci;

          Verdictul ce conteaza cel mai mult in viata ta

          e al celui ce te priveste din oglinda.

          Unii ar putea sa te creada un tip deschis

          si sa-ti spuna ca esti un tip minunat;

          Dar barbatul din oglinda iti va spune ca esti

          un pierde-vara daca nu-l poti privi in ochi.

          El e cel pe care trebuie sa-l multumesti — si sa nu-ti pese de rest —

          pentru ca el va fi cu tine pina la capat;

          Si ai trecut deja cel mai greu test

          daca omul din oglinda e prietenul tau.
          Poti sa prostesti intreaga lume de-a lungul timpului

          si sa primesti laude

          Dar lacrimi si suferinta iti vor fi raspata in cele din urma …

          de l-ai inselat pe cel din oglinda!

          *The Man In The Glass (Dale Wimbrow, 1895-1954)*

          *When you get what you want in your struggle for self, and the World makes you king for a day;*
          *Just go to the mirror and look at yourself, and see what that man has to say.*
          *For it isn’t your father or mother or wife whose judgment upon you must pass;*
          *The fellow whose verdict counts most in your life is the one staring back from the glass.*
          *Some people might think you’re a straight-shootin’ chum and call you a wonderful guy;*
          *But the Man in the Glass says you’re only a bum if you can’t look him straight in the eye.*
          *He’s the fellow to please – never mind all the rest! – for he’s with you all the way to the end;*
          *And you’ve already passed your most dangerous test if the guy in the glass is your friend.*
          *You may fool the whole World down the pathway of years and get pats on-the-back as you pass;*
          *But your final reward will be heartache and tears … if you’ve cheated the Man in the Glass !*

        • Dl.Goe said

          @Rongo – Interesanta marturisire. Mi-ar placea sa avem ocazia unor dezvoltari. Din nefericire „actualmente” nu-mi sta la indemana sa creez cadrul „literar” potrivit pentru… aprofundare. De anticipat nici atat. Dar timpul creste-n fata mea… si-a dv. Ne vom lumina noi pana la urma pe teren neutru, in tara nimanui, undeva la egala distanta intre a pricepe si a intelege.

          @Cristina Proca – Stranie dedicatie (daca e adresata cui cred eu)…

  5. Arca lui Goe said

    Hm! Niciun raspuns corect. Dezlegarea ghicitorii AICI.

  6. O sugestie: http://www.romaniaculturala.ro/articol.php?cod=12181

    • Dl.Goe said

      Multumesc pentru neestivala recomandare. V-as putea chiar ramane recunoscator pentru ideea ca o asemenea sugestie de lectura s-ar fi potrivit pe (b)Arca (goeleta). Dar NU. E grea. Prea grea. N-o iscalesc. Se scufunda (b)Arca.

  7. Vizitatorul said

    cum nu era vorba de abalaru? n-ai facut nici o brinza

    • Dl.Goe said

      Uneori asemanarile de suprafata intre „artisti eroi” si „epigonii lor” la scara (un pigmeu pe adresa dv.) pot trece neobservate daca nu avem idee de magnitudinea amplificarii instrumentului prin care privim (lupa, microscop, telescop, luneta etc…). De aceea, de exemplu, unora le poate aparea Dorin Tudoran un opozant al regimului comunist si un intelectual cu o anvergura comparabila daca nu chiar mai importanta decat (tot de exemplu) Adrian Marino. Ceea ce intr-o tara de dizitenti si revolutionari atestati nici nu e greu. Greu e sa gasesti un om normal. Asa, dupa standardele in vigoare, ca mine si ca d-ta. 😉

  8. rongo said

    Limbaj și gândire particulare, inte-lecturi specifice, orice meșteșug poate verticaliza persoana lucrului produs, intelectualul. Tâmplarul intelectual nu cepuiește/găurește, pentru o îmbinare, la plezneala măsurii, ci din gaura unui nod începe să măsoare. Agricultorul intelectual nu ară și însămânțează, la data de, sau la de, ci numai când începe să bată un anumit vânt, sau când răsare anume bălărie.
    Legăturii dintre judecata de detaliu și cea de context/compoziție i se mai zice bun-gust.

    • Dl.Goe said

      Banuiam eu ca la mijloc este o problema de terminologie. Asadar in aceptiunea „rongo” intelectual este acela care-si face meseria cu cap. O fi. Dupa alti autori (printre care ma numar) intelectual este acela care e in stare sa produca „lucruri” noi, inutile dar „frumoase”, incat se vand.

  9. rongo said

    Intelectualistul este un fel de intelectual, dar mai subțire. Adică, mai îngust. Pretinzând că vede idei, mintea i se chircește în maniheismul idee-substanță, care, scârbavnică față de proprietatea formală a celeii din urmă, se delimitează până și de văz, orbecăind ba între conținutul formei, ba între forma conținutului, adică între orice despre nimic și nimic despre orice, la discreția prostului gust. De la cultura fără civilizație și civilizația fără cultură, prin formele fără fond și fondul fără formă, la diplomele universitare ți doctoratele fără studii, nu-i decât un pas… anti/intelectualist.
    Prostul-gust este intelectualist.

    • Dl.Goe said

      Am impresia ca vorbiti despre poeti. Cert este ca din ce spuneti ar putea rezulta pe cale de consecinta ca pentru ca cineva sa poata fi intelectualist, anti-intelectualist ori chiar anti-intelectual(i) ar trebui ca mai intai acel cineva sa indeplineasca o conditie obligatorie: aceea de a fi intelectual. Va amintiti ca dl. Dan Voiculescu se considera intelectual? La fel Elena Ceausescu… Eu cred ca pana nu ne lamurim ce-i acela un intelectual (cel ce gandeste singur si scormone lumina), n-are nici un rost sa ne batem capul cu ce-i acela un intelectualist, anti-intelectualist etc.

  10. […] Diabolizarea intelectualilor. Minerii scriu articole-in-ziare, topicuri pe bloguri si comentari anon… pe unde apuca… in rest nu. Share this:ShareFacebookRedditStumbleUponPrintTwitterEmailLike […]

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: