LCFCD (78) – Niste Vladimir si Estragon
Posted by Arca lui Goe pe septembrie 28, 2017
Lumea cum fu ?! Cam da!
…sau Niste Firicel si Celentano
![]() |
pre-Text: Lume, lume… Hello world!
… ori Dragnea si Tudose ratati. Niste retardati. Dupa cum spunea unul dintre cei doi (cvasi)discipoli de marca, citandu-l pe maestrul Noica, faptul ca viata ar fi fiind lipsita de sens (ne avand un sens anume) este de bine, caci acest fapt ne-ar ingadui noua insine (fiecaruia), libertatea deplina de a da vietii un sens, oarecare, oricare, dupa pofta inimii, care va sa zica un sens personalizat, in acord cu propriile deziderate, cu personalitatea noastra, cu posibilitatile noastre, cu structura noastra interna… Prin urmare lucrurile sunt simple. Daca nu suntem in stare sa descoperim (rapid) sensul vietii (un sens al vietii) putem opta pentru alternativa de a inventa unul. Odata inventat acest sens al vietii, ne putem lua grija, pentru a continua sa traim linistiti, in acord cu acel sens (scop?) pana la adanci batranete. Daca insa avem sansa sa descoperim (aprioric) faptul ca viata (in genere) are de fapt un sens al ei, predeterminat, care ne transcende, lucrurile se complica. Se poate dovedi ca exista niste grade de incompatibilitate intre „acel sens al vietii” si dezideratele noastre, personalitatea noastra, posibilitatile noastre (materiale, intelectuale… etc), ori structura noastra interna… Poate ca sensul vietii este sa fii filozof intr-un castel grandios, in care sa duci un trai imbelsugat alaturi de suita celor 100 de sotii frumoase ca zânele si bune ca ingerii. Poti sa stii ce descopri cautand sensul vietii? Poti da peste lucruri totalmente incompatibile cu bugetul si „renumeratia”. Ma rog ramanem cu satisfactia de a fi (fost) descoperitori, precum Magellan ori Vasco da Gama, ceea ce ne indreptateste sa cerem de la viata discaunt… ori macar recunoasterea formala a acestor merite (si concesii pe masura). Asa ca mai bine, vorba d-lui Noica, citat de catre unul dintre cei doi (cvasi)discipoli ai sai de marca, mai bine ca viata sa n-aiba sens. Intrucat este mult mai greu de dovedit ca viata nu are sens decat ar fi de dovedit ca are, cel mai bine e sa decretam acest enunt, in sens Noica, sa inventam senul convenabil (noua), sa-l atasam vietii, si sa traim fericiti in acord cu acel sens (scop?) pana la adanci batraneti, precum Ivan Ilici, ori ca Gica Petrescu sau precum Radu Cosasu. Desigur insa ca in drumul catre scop, scopurile se schimba. Si sensul se schimba. De fapt asta ne si tine ocupati mereu: nevoia de a tot re-inventa sensul vietii… care nu exista. Deh, dl.Noica, prin reprezentatntii sai notorii, a fost optimist. Inconstient de optimist, presupunand in mod implicit ca notiunea de viata (viata omului?) ar fi compatibila cu notiunea de „sens” (in sensul de ordine, finalitate, etc). Viata e facauta sa aiba sens, iar daca nu-l are, aste este doar un accident remediabil printr-un mic efort epistemologic al omului plin de viata (zice Noica, noi nu). Dar daca mergem mai departe si constatam (ma rog de constatat n-avem cum constata, ci cel mult banui, pe baza unor suspiciuni crescatoare) ca problema sensului vietii este falsa, lipsita de sens, in sensul ca viata nu numai ca n-are niciun sens, dar nici macar nu poate capata vreunul (artasat, cu de-asila), ne avand vreun atribut de acest fel in lista care-i compun natura, ce ne facem?. Problema asta o au insa doar cei care nu pot trai fara sens, fara finalitate, pur si simplu. Ceilalti nu. Acestia din urma isi vad de viata lor (cu bucurie, bucuria de a fi), fie ca o fi, fie ca n-o fi vreun sens intr-asta. De e sens intr-asta… Pai nu va uitati la mutrele celor doi cetateni din poza alaturata? Par imapacati cu viata lor mizera, nu doar fara a fi in posesia vreunui sens al acestei vieti, dar chiar fara sa para constienti c-ar trebui sa-si puna problema si sa caute un asa ceva. Poate ca acesta a fost sensul vetii lor: seninantatea. Dar poaza e moft. Mai uitati-va si pe afara, pe strada, pe la tara, prin guvern, prin parlament, pretutindeni. Ca si afara e la fel. |
Text: Loc pentru explicatii inventive:
…daca n-or fi cumva Platon si Aristotel in varianta sub-rurarla (nisa de cåtun). A muri de rîs de Andrei Plesu. Epopeea excelentei sale Andrei Plesu la Adevarul continua cu articolele sale preluate din Dilema. Veche. Sa mori de râs, nu alta, vorba sa. Ceea ce ma uimeste (sau nu) este ca, mizand parca pe faptul ca articolele destinate bravului cititor de Dilema Veche vor lua pe calea codrului drumul Adevarul, dl. Andei Plesu scrie respectivele articole, ca si cand ar fi destinate direct cititorilor de la Adevarul, taman pe potrozul acestora. Cititi si va dumiriti. Nu vreau sa spun ca-i un articol rau. Nu, nici vorba. Este in articol bun si minunat, plin de umor (cu accente de hi-hi-laritate), in nota obisnuita a autorului, la Adevarul. Se pare ca de fapt dl. Plesu nu se poate el insusi desprinde din deprinderea de a scrie la Adevarul, pentru Adevarul, in „stil Adevarul”, care stil ne fiind cu nimic inferior „stilului Dilema”, este totusi altul. Pare-se ca abandonul/demisia/abdicarea de la misia de blogger la Adevarul, de dăunăzi, a fost falsa. N-am inteles noi bine. Dl. Plesu nu la Adevarul a renuntat, ci la Dilema. Nu mai scrie articole de Dilema, ci exclusiv de Adevar, pe care le posteaza (numai) la Dilema (asa la misto), special ca sa fi preluate de acolo, pentru Adevarul. In felul acesta dl.Plesu prinde trei iepuri dintr-odata, ramane si cu onoarea reperata, si cu placerea scrisului in stil Adevarul, si, mai ales, reuseste sa-i blocheze pe toti chibitii mofluzi de la Adevarul de la a mai posta comentarii in subsolul articolelor sale, si inca intr-un mod elegant, fara sa-i baneze (nu ca altii). Ia mai poftiti de… Despartirea nu era aproape… 🙂 Probabil ca daca atunci cand a compus articolul despre moartea prin râs, excelenta sa Andrei Plesu l-ar fi anvizajat, cat de cat, pe cititorul de dilema (foarte veche), l-ar fi pomenit accidental si pe Aristotel in compunere, si ar fi mentionat despre semnificatia lui „a muri de râs” d/in Numele Trandafirului (romanul si poliţist al nefericitului Umberto Eco). Asa insa, (tot) Caragiale ne mananca. Dl.Goe con-semneaza. |
Pentru lamuriri epistemologice a se revedea episodul pilot (AICI)
Arca lui Goe said
…daca n-or fi cumva Platon si Aristotel in varianta sub-rurarla (nisa de cåtun).
A muri de rîs de Andrei Plesu.
Epopeea excelentei sale Andrei Plesu la Adevarul continua cu articolele sale preluate din Dilema. Veche. Sa mori de râs, nu alta, vorba sa. Ceea ce ma uimeste (sau nu) este ca, mizand parca pe faptul ca articolele destinate bravului cititor de Dilema Veche vor lua pe calea codrului drumul Adevarul, dl. Andei Plesu scrie respectivele articole, ca si cand ar fi destinate direct cititorilor de la Adevarul, taman pe potrozul acestora. Cititi si va dumiriti. Nu vreau sa spun ca-i un articol rau. Nu, nici vorba. Este in articol bun si minunat, plin de umor (cu accente de hi-hi-laritate), in nota obisnuita a autorului, la Adevarul. Se pare ca de fapt dl. Plesu nu se poate el insusi desprinde din deprinderea de a scrie la Adevarul, pentru Adevarul, in „stil Adevarul”, care stil ne fiind cu nimic inferior „stilului Dilema”, este totusi altul. Pare-se ca abandonul/demisia/abdicarea de la misia de blogger la Adevarul, de dăunăzi, a fost falsa. N-am inteles noi bine. Dl. Plesu nu la Adevarul a renuntat, ci la Dilema. Nu mai scrie articole de Dilema, ci exclusiv de Adevar, pe care le posteaza (numai) la Dilema (asa la misto), special ca sa fi preluate de acolo, pentru Adevarul. In felul acesta dl.Plesu prinde trei iepuri dintr-odata, ramane si cu onoarea reperata, si cu placerea scrisului in stil Adevarul, si, mai ales, reuseste sa-i blocheze pe toti chibitii mofluzi de la Adevarul de la a mai posta comentarii in subsolul articolelor sale, si inca intr-un mod elegant, fara sa-i baneze (nu ca altii). Ia mai poftiti de… Despartirea nu era aproape… 🙂
Probabil ca daca atunci cand a compus articolul despre moartea prin râs, excelenta sa Andrei Plesu l-ar fi anvizajat, cat de cat, pe cititorul de dilema (foarte veche), l-ar fi pomenit accidental si pe Aristotel in compunere, si ar fi mentionat despre semnificatia lui „a muri de râs” d/in Numele Trandafirului (romanul si poliţist al nefericitului Umberto Eco). Asa insa, (tot) Caragiale ne mananca. Dl.Goe con-semneaza.
ApreciazăApreciază
Arca lui Goe said
Daca-mi spui ca ma minti, te cred. Daca nu, nu.
ApreciazăApreciază
d'Artagnan said
Sensul vieții este s-o trăiești fără un sens anume. Să te lași purtat, așa, ca un băț în apele oceanului.
Adâncă platitudine, domle…
Mi-a fost, îmi este și-mi va fi prea lene ca să găsesc un sens în toate astea. Pentru că oricum n-are niciun sens.
Grea constatare, nenicule…
ApreciazăApreciază
Arca lui Goe said
(a) Pai adâncimea (platitudinii) devine de la ocean… 🙂 bățul, fiind al „saracului” care nu (mai) are bArca lui… (Bățul e si el un fel de pluta (a meduzei??) ? Nu?
(b) Greutatea (constatarii) se trage de la atractia gravitationala, in caz de „neglijenta (vestimentara) studiata si si de „abandon” controlat. Adicå cå tradare sa fie, daca interesele non-sensului o cer, dar s-o stim si noi. Pana una alta noi nu (mai) stim nimic/a despre ce faceti d-voastra (asa in general, si pe-aci in particular). V-aduce valul, sau mai dati si d-voastra din maini?
ApreciazăApreciază
d'Artagnan said
Dar care este semnificația (adâncă) lui ”a te câca pe tine de râs”?!
ApreciazăApreciază
Dl.Goe said
Formularea directa „Dar care este…?” (in loc de un mai ingaduitor „Dar care sa fie…?”) ma face sa resimt o nota de imperativ in „intrebarea” d-voastra, ca si cum un raspuns vi s-ar cuveni de drept (de la dl.Goe?) de vreme ce (i-)ati rezolvat exhaustiv si definitiv problema cautarii sensului (semnificatiei? scopului? finalitatii?) vietii.
Despre cat de corecta este interpretarea mea si cat de indreptatita cererea d-voastra, n-are rost sa mai vorbim acuma, intrucat nu se face, intre prieteni care nu-si pot refuza cate un hatâr din cand in cand.
Sincer sa fiu n-am in minte o teorie elaborata deja (de gata) fata de chestiunea fundamentala care va preocupa, dar cred ca as putea elabora una ad-hoc (de dragul d-voastra).
Avem asadar in discutie niste formule, in mod evident corelate, inter-dependente, intre care se cauta expresia matematica a functiei de corelare. „A muri de râs”, „A te cåca/pisa pe tine de râs” si, respectiv, „A te cåca/pisa pe tine de fricå”. Triunghiul de aur al excretiei si defecatiei.
Dupa cum poate va mai amintiti (este elementar) orice triunghi este inscriptibil. Prin urmare avem un cerc, in care (så) ne invartim, si pe care lucrurile devin, pe rand, unul, din altul. Asadar se poate muri de râs (…). Moartea produce spaima. De frica ne putem caca/pisa pe noi (adica instant, o reactie fiziologica fireasca, pentru a ne usura si a fugi mai usor din calea primejdiei). De pe acest cerc se poate asadar vedea logic (in trei pasi) care este semnificatia faptului ca de râs ne putem cåca/pisa pe noi. In acest context „a ne cåca” este echivalent cu „a muri”. Vorba ceea: „Nu te râde, ci te-nchinå, cå copilul lui Neghinå, a murit dintr-o båsinå.”
In acord cu o teorie elaborata si formulata de cel mai bun prieten al meu (pe vremea cand era in varsta de vreo 5-6 ani), båsina este fantoma cåcatului. Este uluitor cum tinerii din ziua de azi pot pricepe de la varste foarte fragede diferentele mistice d/intre spirit si materie, d/intre trup si suflet… dar ma rog, sa nu deviem prea tare. Cam aceea ar fi semnificatia. Una dintre semnificatii. Alta semnificate ar fi in legatura cu „pierderea controlului” in situatii limita. Dar am convingerea ferma ca chiar plutitor cum ati ales sa va aflati (pe ale vietii valuri) ati fi in stare sa elaborati si d-voastra insiva doua-trei teorii alternative. Clasice sau cuantice, nu conteaza. Numai sa incercati. Incercati?
ApreciazăApreciază
stely said
Rasul si teama sunt manifestari ale unor momente emotionale puternice : bucuria -frica. Poti muri de ras : inima se dilata , „bate” cu putere(creste pulsul, se marese tensiunea) si plesneste. La fel si cu mictiunea sau chiar defecarea. Se pot intampla de-adevarat . Dar in „sens” figurat , introduse in context au alte semnificatii. „Am murit de ras „, la figarat ,inseamna ca cineva a spus sau a facut ceva care ti-au provocat hohote homerice de ras. Deasemenea, atat stresul fizic cat şi cel emoţional, pot determina o creştere a unor hormoni(adrenalina, cortizolul , vasopresina) in sange , care conduc pe deoparte la cresterea glucozei in sange , pe de alta parte la
producerea unei cantitati mari de urina . De exemplu , daca esti un impatimit al tenisului , cu preponderenta al unor anume tenismeni/tenismene , poti avea emotii puternice care ,vrei nu vrei ,te trimit la toaleta. 🙂 Se numeste poliurie de stres . Dpdv. medical ,din cauza unor traume fizice sau psihice poti face diabet zaharat.
ApreciazăApreciază
Dl.Goe said
Cred ca de-acum dl. D’Artagnan se poate considera pe deplin edificat. Daca mai era nevoie. 🙂
ApreciazăApreciază
stely said
De acolo de unde ma inspir eu am aflat ca „primul drept al omulului este dreptul la sens „. Mai mult , el are in mod „evident” un „caracter democratic”. Asta, întrucât „nimeni nu este deţinatorul sensului”. Este însă necesară o „schimbare de atitudine , echivalentă unei mari revoluţii” Pentru aceasta ,omul ar tebui să se considere „mai degraba un participant al actiunii pentru sens si nu unicul proprietari al sensului.”
Mai spune ca:
„Nu exista o noua Renaştere
fără o schimbare radicală a mentalităţilor”
..si ca
„Trebuie să începem ,aşadar, prin a elibera
sensul prizonier al cuvintelor.”
Sensul sensului este foarte precis :de la
involutie spre evolutie. Cât despre non -sens ,
el îi bucură pe cei care nu au nimic de spus.
Ultimul refugiu al iubitorilor non-sensului:
să proclame ca problema sensului nu are
nici un sens. Ceea ce presupune, bineînţeles,
ca ei ştiu ce vrea să însemne cuvântul „sens”.
Teoreme poetice-Basarab Nicolescu
ApreciazăApreciază
Dl.Goe said
a) Inainte de a avea dreptul la sens, omul ar trebui sa aiba dreptul la drept. Il are?
b) Daca „nimeni ne este detinatorul sensului”, care sa mai fie semnificatia „dreptului la sens”?
c) Tare mi-e teama ca daca vom elibera sensul din captivitatea cuvintelor, vom ajunge (vorba d-lui D’artagnan) sa ne cåcam pe noi (de râs? de fricå?, cine stie…) Dar, practic, cum s-ar putea facea asa ceva? Prin transdisciplinaritate? (Adica prin disciplina transcendentala 🙂 )
d) D-voastra aveti ceva de spus? Ce?
P.S. Primele trei intrebari (absolut retorice) sunt „adresate” lui Basarab Nicolescu (a i se trans-mite).
Daca ne-am uita in gura tuturror acelora care cred ca au ceva de spus unde am ajunge? La non-sens. (Fiind acesta un termen care are fix aceeasi consistenta cu termenul „sens”, frate bun). Teoria simbolurilor si sofismele vorbirii, o distractie inepuizabila (fara sfarsit, fara inceput)… De ex, non-sens – bucuria celor care nu au nimic de spus. Non-sens, caci aceea au ceva de spus… despre non-sens. Au de spus ca nimic n-are sens. Un enunt cu sens. Ca oricare altul. Comunicam despre faptul ca nu se poate comunica. De dragul comunicarii. De ex2, sens – bucuria celor care cred ca au ceva de spus. Cat sens este insa in majoritatea celor zise, Dumnezeu cu mila. Cam cat Adevar este in Arta, in acord cu o mai veche discutie purtata aproape exhaustiv, cu INTJ, unul dintre cei care nu mai au nimic de spus (pe Arca, cel putin).
ApreciazăApreciază
stely said
a) Dupa parerea mea un om are dreptul la „drept”. Orice om are dreptul de a-si trasa niste directii drepte in viata sa , fara obstacole sau ingradiri facute de alticineva. Nimeni nu-ti poate lua acest drept , daca el este indreptat in sensul binelui tau , dar cu repere(norme) morale de” drept”. Daca, insa,cineva iti interzice acest drept,si iti dicteaza alte directii decat cele stabilite de tine , acela este un dictator. De aceea , „dreptul la sens are caracter democratic.”
b). Nimeni nu este(cred)”detinatorul sensului”… altcuiva . Numai tu ai acest drept sa dai sens vietii tale, sa-ti definesti menirea , devenirea , desigur cu respectarea normelor de „drept”.
c). „Iluzia cea mai tenace :sensul atribuit cuvintelor .Interacţiunea dintre cuvinte se află dincolo de cuvinte. Deci cuvintele sunt lipsite de sens. Exista , cu siguranta un loc al sensului :cel al tertului tainic inclus .”Teoreme poetice
Da, , acestea tin de „transdiciplinaritate: sa intelegi „ce se aflai n acelasi timp „între discipline”, ceea ce trece „prin „ele si ceea ce e „dincolo ” de orice disciplină . Finalitatea ei constă în „intelegerea lumii actuale , unul din imperative fiind unitatea cunoaşterii „. (Basarab Nicolescu) Hmm ..greu de realizat, dar merita incercat. 🙂
Insa , nimeni nu ne obliga sa ne uitam in gura tuturor celor care au ceva de spus. Asta, intrucat ” Numai cuvintele trăite prin adevărata vietuire deschid calea spre sens” .Altfel ,”Orice cuvănt spus este blestemat , fiindcă el genereaza o reţea de contrasensuri ”
(Basarab Nicolescu-Teoreme poetice ).
P.S . Daca cele trei intrebari sunt retorice, inseamna ca nu va asteptati la un raspuns. Doar daca ar fi niste intrebari clare, Zic eu . 🙂
ApreciazăApreciază
Dl.Goe said
Aparent v-ati confundat cu Basarab Nicolescu. Ionescu cu Nicolescu cu… Cu toate acestea, in realitate ati raspuns cuminte, exclusiv intrebarii de la punctul (d), doar ca ati folosit cu 279 de cuvinte mai mult decat ar fi fost necesar. 🙂
ApreciazăApreciază
stely said
Zau , chiar le-ati numarat ? 🙂
ApreciazăApreciază
Dl.Goe said
Nu! De ce ar fi trebuit sa fac asa ceva?
ApreciazăApreciază
ABC said
îmi las dibuită în spumă
existența bej
apoi
beau cafeaua implicat datele se schimbă
ghicitoarea e un pic alta
în vreme ce se așază zațul eu
subiectul
mă simt schimbat
lumina e un pic mai curbă ori poate
mai dreaptă infinitezimalul
îl naște gândirea în care m-am încarcerat
viața
e numai procesul vieții
filozofule
eu cred că simbolul matematic al vieții
este doar crinul din fața ferestrei
o albă diferențială divină
cu sensul mirosului
mereu schimbat
(ABC, oct. 2017)
ApreciazăApreciază
ABC said
Variantă.
*
existența bej
o schiță în caimac
beau cafeaua implicat
datele se schimbă
ghicitoarea e un pic alta
în vreme ce se așază zațul eu
subiectul
mă simt schimbat
lumina e un pic mai curbă ori poate
mai dreaptă infinitezimalul
îl naște gândirea în care m-am încarcerat
viața
e numai procesul vieții ino
filozofule
eu cred că simbolul matematic al vieții
e doar crinul din fața ferestrei noastre
o albă diferențială divină
cu sensul mirosului
mereu schimbat
(ABC, oct., 2017)
ApreciazăApreciază