(b)Arca lui goE

b-Log anonim, amator si ventrilog al celor fara de blog. Despre NIMIC

Cât de anti?

Posted by Arca lui Goe pe octombrie 22, 2022

Cât de anti e anti-materia? Cât de „împotrivă” este anti-materia în contra materiei ordinare? Păi total, nu? O opoziție totală de vreme ce atunci când se întâlnesc se anihilează complet una pe alta, lăsând în urmă doar niște radiații care dispar de la locul faptei cu viteza luminii în vid, care-încotro. S-ar putea ca această întrebare să pară de două ori ne la locul ei. Parcă era vorba despre gravitație si despre reconcilierea cu teoria relativității si cu… găurile negre… Ce să fie cu divagația aceasta către antica anti-materie? Antică sau măcar medievală, pentru că în vremurile (mai) moderne materia întunecată si energia întunecată au câștigat bătălia pentru lumina reflectoarelor științei si atenția publicului, în dauna mai desuetei anti-materii. Totuși aducerea la lumina rampei pe Arca lui Goe a anti-materiei este făcută exclusiv in scopul slujirii temei de baza: Gravitația – Veșnica prăbușire.

Presupun că tu cam știi ce-i cu anti-materia asta, inclusiv cu asimetria barionică si cu absența nejustificată a anti-materiei la apelul nominal (si la inventarul universului observabil) așa că nu voi pierde vremea cu asemenea „detalii”, ci voi veni direct la cestiune, la întrebare. Da, vreau să te întreb ceva si te rog să nu mă tratezi cu refuz.

Stii si tu că anti-materia, în mod analog cu materia, este formată din anti-particule, care sunt similare cu particulele echivalente, de exemplu pozitronul (anti-electronul) cu electronul, dar un pic pe invers, cam ca-n oglindă în privința sarcinilor electrice si a altor proprietăți cuantice (cum a fi spin-ul, momentul cinetic…) care au valori opuse la anti-particule față de particule. Masa anti-particulei însă se consideră/ pare, a fi egala cu masa particulei corespunzătoare. Ca atunci când te uiți în oglinda, stânga e dreapta si invers dar înălțimea rămâne aceeași pentru „original” si pentru „imagine” (…). La fel si sus-josul. Totuși savanții nu știu încă daca anti-materia produce (tot) gravitație sau anti-gravitație, iar asta, desi poate părea simplu, este foarte greu de aflat (cum si de ce om vedea în comentarii).

Presupun că realizezi că pentru a înțelege (mai bine) gravitația este musai să stim dacă anti-materia e gravitațională sau anti-gravitațională. Si asta este exact ceea ce vreau sa te întreb. In acord cu intuiția ta, tu ce crezi? Intre un corp format din materie (ordinară) si unul format din anti-materie există din punct de vedere gravitational atracție sau repulsie? De curiozitate. 🙂

In cazul in care impresiile de după lectura textului sau pur si simplu vizita pe Arca lui Goe ti-au adus in minte vreun gând pe care ai vrea sa-l redai într-un comentariu, ori chiar ai comentarii aleatorii cu care ai venit in minte de acasă sau din altă parte, recomandarea mea ar fi ca înainte de purcederea la postarea acestora, să-ti îngădui un moment de detașare pentru o scurtă audiție. Si numai dacă si după aceea dorința de a le reda publicului persistă, atunci treci la fapte eroule. 🙂

Daca ai comentarii off topic nu uita ca locul lor este AICI

Am introdus, aparent prematur, anti-materia în discuția (monologul) despre misterioasa gravitație din simplul motiv că existenta acesteia, a anti-materiei, face posibilă anihilarea gravitației, hocus-pocus. In toate teoriile (noastre) despre gravitație de la cele mai naive, trecând prin cele newtoniene si culminând cu cele einsteiniene, aceasta se manifesta exclusiv acolo unde există „corpuri” care au masă. Masa fără gravitație si/sau gravitație fără masa nu se poate (cel puțin deocamdată)… or fi fiind unul si același lucru (desi nu crez să mai ție mult gerul acesta). Chiar daca exist diferențe notabile in legătură cu interpretarea efectelor vizibile (observabile) ale gravitației de la o teorie la alta, totuși, in toate, sursa este masa. La (bietul) Newton chiar mai mult decât atât, gravitația este o forță (misterioasă care se exercită prin nimic, instantaneu, de la distanță) pe care o resimt doar corpurile cu masă. La Einstein gravitația poate afecta si lumina (care in mod tradițional este considerată fără masă) (…) dar totuși, corpurile cu masă rămân a fi fiind sursa fenomenului. Dacă la Newton explicația pentru felul în care se schimbă starea de mișcare observabilă a unui corp (în vecinătatea altui corp sau altor corpuri) se explică printr-o atragere (a acestuia către centrul de greutate al corpului/corpurilor din vecinătate) la Einstein nu-i vorba de vreo atragere ci (mai degrabă) de o „împingere” pe care o exercita existenta unor deformări (curbări) ale spațiu-timpului produse de existența unor corpuri cu masă. Corpul care resimte gravitația este practic „păcălit” de geometria locului, din perspectiva locală traiectoria sa continuând să fie (să pară a fi) linia dreaptă. Gravitația face să se schimbe perspectiva geometrică (asupra formelor) relativ la pozitivă celui care face observarea. Din punctul „lor” de vedere planetele pe orbite, sau razele de lumină prin spațiu stau pe loc sau (cel mult) merg in line dreaptă. Asa arată linia dreaptă din acea perspectivă. Faptul de a observa corpurile, astrele si/sau razele de lumină din altă perspectivă (din al loc/timp in spațiu, care are o altă curbură locală) oferă in mod relativist priveliștea unor traiectorii care s-ar abate de la linia dreaptă. Din punctul de observația linia dreaptă arată întotdeauna altfel decât linia dreaptă la locul observat…. atunci când prin preajmă se află materie cu masă. Chestie de absolută… relativitate. Găselnița lui Einstein despre deformarea spațiului este benefică pentru că oferă explicații si faptelor pe care teoria lui Newton nu le poate explica, precum ar fi fiind faptul că si lumina (care in mod traditional este considerată fără masă) poate să fie afectată de către gravitație (cel puțin relativ la ceea ce poate vedea si măsura un observator exterior (neatașat razei de lumină). Așadar nu-i vorba că un corp cu masa mare ar trage spre el lumina care trece întâmplător prin preajma (sau vreun alt corp), ci că prezență acelui corp face spațiul să se deformeze, ceea ce este resimțit ca efect secundar de către razele de lumina si/sau de corpurile pasagere, aflate întâmplător pe acolo. Teoria lui Newton vrea să spună ca lucrurile se întâmplă ca si cum între oricare corpuri cu masă s-ar manifesta spontan forțe de atracție (calculabile cantitativ cu formula lui Newton), in timp ce din teoria lui Einstein rezulta că lucrurile se petrec ca si cum prezența corpurilor cu masa ar produce deformarea spațiului (descrisa cantitativ de ecuațiile lui Einstein). Două perspective (ușor) diferit dar în care… oricum masa e de vină. Anticipand (un pic) o „discuție” pe care o voi propune in viitor pe Arca lui Goe, l-as ruga pe preacinstitul cititor citit si unic al Arcei, să constate că ambele perspective asupra gravitației (Newton, Einstein) sunt… statice. Foarte statice. Denotă veșnicie, infinit, perpetuum mobile. Ce vreau să spun cu asta? Uite ce vreau să spun (dragul meu cititor). Sa presupunem că am avea (in considerare) un sistem (izolat) simplificat de „n” corpuri (vaci sferice), fiecare de dimensiuni date (razele R1… Rn) fiecare cu mase date (M1…Mn) plasate (si fixate cumva) in puncte date fixe (P1…Pn). Păstrând acest context (aceste condiții) in mod perpetuu, indefinit, ce-ar rezulta din cele două teorii? Din prima teorie (a lui Newton) ar rezulta ca intre corpuri s-ar stabili instantaneu un sistem de forțe (foarte ușor de calculat) așa încât asupra fiecăruia dintre corpuri se va exercita o forța, precisa, ca rezultanta a forțelor generate gravitațional de celelalte corpuri. In acord cu teoria lui Newton aceasta stare ar fi perpetua. Nimic nu se va eroda in acest sistem. Forțele respectiv vor continua să se manifeste la infinit păstrându-și intensitatea (ca expresie a energie totale a sistemului, fixa si conservabilă). Nu exista (in interiorul teoriei lui Newton), niciun motiv ca forțele acelea sa se schimbe in timp (sa se diminueze, sau sa sporească). In cazul teoriei lui Einstein, prezenta celor n corpuri cu masele respective si aflate in pozițiile respective, ar duce la deformarea proporționala a spațiului (într-un „relativ” ușor de calculat), care ar face predictibila traiectoria unei raze de lumina prin acest sistem. Si in acest caz deformarea respectiva a spațiului ar fi fiind ceva pentru totdeauna. Nimic din teoria lui Einstein nu prevede vreo epuizare a „gravitației” care deformează spațiul. Ambele teorii sunt statice, atemporale, explicații ale unor stări care pot continua monoton la infinit. (Ceea ce intre noi fie vorba denotă că pe undeva s-a greșit ceva, grav). Deocamdată doar Newton a fost prins cu ocaua mică. Dar in sfârșit, despre asta om mai vorbi altă dată. Avem ce!!! Să revenim un pic la anti-materie. Indiferent ce ar fi fiind gravitația, cel puțin deocamdată, sursa ei pare a fi fiind masa. Interacțiunea dintre materie si anti-materie duce subit la anihilarea ambelor, prin transformare lor in radiații (electromagnetice, lumină) fără masă… si deci la dispariția subita a gravitației de care se făceau responsabile in zona aceea cele doua corpuri (de materie si de antimaterie). Experimente din acestea prin care poate fi anulata manifestarea unor fenomene, pot ajuta enorm la înțelegerea respectivelor fenomene. Faptul ca in urma interacțiunii dintre materie si anti-materie gravitația este făcută sa dispară, ma face sa cred mai degrabă (nu trup si suflet dar orișicât) ca anti-materia este (in raport cu materia) anti-gravitațională. Adica ca in interiorul teoriei lui Newton un corp de materie ordinara si unul de anti-materie s-ar respinge (in loc sa se atragă) exact cu forță prezisa de Newton, iar in interiorul teoriei lui Einstein, ca anti-materia diformează spațiul invers decât il deformează materia ordinara (mai cred si alții așa ceva). Ce-o însemna „invers” in cazul ăsta este un subiect foarte, foarte suculent. Aproape la fel de suculent ca cel despre semnificația faptului ca spațiu-timpul se deformează. Si asta rămâne pe alta dată, pentru că uite că si așa m-am lungit enorm de mult (parcă as fi vreun aldus) pentru a justifica (cu inima îndoită) că in cazul anti-materiei votez pentru anti-gravitație. Ca bonus ar fi de zis ca anti-gravitaționismul anti-materiei ar putea fi un început de explicație al misterului penuriei de anti-materie prin zona de univers pe care cu onoare o populăm.

30 răspunsuri sa “Cât de anti?”

  1. dar oare antimateria nu are si ea anti-antimaterie, adica o materie imateriala care e contra antimateriei materiale?

    PS Toamna in Paris e de rahat, e la fel ca printemps, o chestie kitsh. Vizitati Provence, sau Tirgul fetelor din Copilca.

    Apreciază

  2. AdAmAmA78901000112 0xyzw said

    Depinde de masa celor doua corpuri.

    Apreciază

  3. Smaranda said

    Am des senzația că vorbesc prostii dar dacă tot permiteți iacă mai zic una.
    Am citit articolul de vreo 4 ori. Băi, zic, anti-gravitație nu-mi sună bine. Da’ de ce n-ar exista? Și m-am făcut așa ca și cum ar exista dar nu m-am acomodat. La ultima citire mi-a căzut privirea pe chestia cu oglinda și că anti-materia dă impresia că are aceeași masă ca materia ceea ce mi-a întărit bănuiala că gravitația este gravitație și punct. Dar așa cum spuneați, astea sunt speculații, pescuit in vană. 🙂

    Apreciază

    • Senzatia? 🙂 Sunteti optimistă. Certitudinea s-ar potrivi mai bine. Dar… cu asta ne ocupăm AICI, asta facem, TOȚI, acesta este scopul: să vorbim… prostii sau nimic. Cred că e un pic mai bine să vorbim prostii decât să vorbim nimic. Din nimic, nimic nu apare. Ex nihilo nihil fit. In blogosfere puțini vorbesc prostii. Puțini reușesc să vorbească prostii. Majoritatea (nu) vorbesc nimic si habar nu au că se ocupă cu nimic/ul. Asa că dacă aveți senzația respectivă, si nu e iluzorie, atunci este de bine. Mie-mi place de d-voastră pentru că am identificat unele asemănări in felul in care ne producem prostiile pe care ni le permitem. Nu unul altuia, ci fiecare pe cont propriu. Aici e un spațiu liber. Nu-s necesare permisiuni. Pentru nimic. Iar pentru prostii cu atât mai puțin. Din greșeli se învață, din prostii putem progresa… pe calea maieuticii. Voi reveni (curând) la prostia pe care o propuneți, si voi propune si eu una sau mai multe prostii similare. 🙂 Deocamdată trebuie să fug, pe loc, presat de alte nimicuri. Pa.

      Apreciază

    • P.S. Până si Iosif a reușit să debiteze o prostie… de data aceasta. Mă rog, involuntar, fără sa-si dea seama, dar orișicât. De obicei nu spune nimic. Absolut nimic. Doar zgomot.

      Apreciază

    • P.P.S. @Smaranda – Am găsit motto-ul pentru următoarea proză scurtă dedicată „veșnicei prăbușiri”: „Gravitația este gravitație și punct.” 🙂

      Apreciază

  4. Până acum s-au strâns, ăăăă, duium, trei voturi. Două abțineri si un vot pentru gravitație… dintr-o mare majoritate silențioasă (venită de pe toata planeta, inclusiv de Australia). Niciun vot pentru anti-gravitație… Bine este si greu de răspuns la o întrebare atât de vagă. Adică noi nu stim bine (in sensul ca habar nu avem ce-i gravitația) dar ne întrebam daca anti-materia produce gravitație sau anti-gravitație… ceea ce poate părea un pic excesiv. E ca când l-ai întreba pe unu in gară din ce motiv nu crede in Dumnezeu, fără a-i spui ce Dumnezeu este Dumnezeu, adică că ce înțelegi tu prin asta… De fapt nu-l întrebi nimic. Ii dai lui prilej de zgomot ca să ti-l justifici pe al tău. Mai bine te întrebi pe tine însuti de ce (nu) crezi in nimic. Si nu cu voce tare. Revenind însă la prostia cu gravitația anti-materiei, înainte de a înșira ale prostii mai consistente, as menționa că dificultatea de a constata direct, prin observație, cu „ochiul liber”, dacă anti-materia cade in sus sau in jos, in „camp” gravitational, se datorează faptului că gravitația este foarte, foarte, fooooooarte slabă, muuuult mai slabă decât boaba spumii si decât forța slabă, care e mult mai slabă decât cea electrică, si ea mult mai slaba decât forța tare. Gravitația e atât de slabă încât la nivelul particulelor elementare e ca când nici n-ar fi, efectele ei pierzându-se (ca-n infinit) printre efectele celorlalte trei feluri de forțe. Ca să simți gravitația pe cântar îți trebuie multă substanță, iar noi, in materie de anti-materie suntem foarte săraci. Abia dacă avem bani de câțiva pozitroni, si anti-protoni, cu care să ne confecționam câțiva anti-atomi de hidrogen. Atât. Ceea ce e puțin. Prea puțin. Iar cu mai mult am pune de-bombă cu anti-hidrogen care ar fi de câteva miliarde de ori mai puternică decât explozia cu hidrogen si de milioane de ori mai puternica decât bomba cu hidrogen, gen fuziune.

    Apreciază

    • In anticiparea celorlalte prostii pe care le am in vedere pentru a fi spuse pentru a fi supuse atenției, as aminti că despre anti-particulele (care formează anti-materia) s-a spus (de către unii savanți) că ar fi particule care „merg” invers in timp. A se procesa după citire. 🙂

      Apreciază

    • Aldus said

      > E ca când l-ai întreba pe unu in gară din ce motiv nu crede in Dumnezeu, fără a-i spui ce Dumnezeu este Dumnezeu, adică că ce înțelegi tu prin asta… De fapt nu-l întrebi nimic. Ii dai lui prilej de zgomot ca să ti-l justifici pe al tău.

      Poate nu ți-ai propus să-i spui ce înțelegi tu prin una și alta. Poate vrei să afli – și răspunsul lui îți poate da câteva indicii în direcția asta – ce înțelege el prin Dumnezeu și prin lume. Ca când l-ai întreba pe unu dacă anti-materia este gravitațională sau anti-gravitațională fără să fi definit niciunul din acești trei termeni.

      Apreciază

      • I0'Ss said

        Comentariu off topic mutat AICI

        Apreciază

      • @Aldus – poate ești decât prost. (Asta e corolar la o lege a lui Murphy, un prieten de-ai mei, nu-l știi tu).

        P.S. Nu era vorba despre tine. Era (mult mai) în general.

        Apreciază

      • @Aldus – si… dacă te (mai) vezi cu prietena noastră (stie d-ei) spune-i tu că Erich von Däniken nu e chiar așa de controversat, nu pentru ca n-ar fi (sic), ci pentru că d-lui este exclusiv naiv si viclean (într-un dozaj calculat cu precizie farmaceutică). Poti să-i mai spui că Erich n-a explicat absolut nimic livrând naivilor supoziții la fel de fanteziste precum basmele mistice, ghicind cumva că există o nișă formidabilă de pseudo-atei gata să intre fără regrete, ca sectanți, in biserica extratereștrilor, spre dagaba lor mântuire. Ai voie din partea mea să-i spui că „explicația” cu Dumnezeu este mult mai consistentă decât basmele puerile ale lui Däniken pentru enoriașii infantili. Dar apropo Aldus, tu crezi in existența extratereștrilor care ne-au vizitat si influențat? Serios? Dar a extratereștrilor in general? Da? Taci! Nu-mi spune. Te cred pe cuvânt. Nu-i nevoie să te compromiți cu explicații. Învață de la Vladen (cum să rămâi viclean)… 🙂

        Apreciază

        • Aldus said

          Dacă te-ai fi comportat civilizat, chestie care nu te costa nimic, i-ai fi putut spune chiar tu. Altfel, nu fi prea sigur că te citește. Mie întâmplător mi-au căzut ochii pe referința de-am citat-o mai devreme.

          Cât despre întrebare, ai văzut filmul Contact (1997, de Robert Zemeckis, cu Jodie Foster și Matthew McConaughey)?

          PS: Oare cum s-or fi împăcând naivitatea și viclenia într-un același om?

          Apreciază

          • Aldus – Esti un exemplu viu (cred) al faptului că naivitatea 😉 si viclenia pot coexista si prospera in aceeași entitate. Faptul că ti-a dat prin cap să mă „acuzi” de comportament necivilizat este doar un mic eșantion al acestei simbioze fascinante. La fel ideea că acesta ar fi fost motivul pentru care ar fi decis amica ta să comită abuzul banarii comentariilor mele.

            Ideea că filmul „Contact” ar avea vreo relevanță în cazul de față ar fi un altul. 🙂 Bine că nu mi-ai venit cu „Întâlnire de gradul trei” a lui Spielberg… Sau cu cine mai stie ce. Se putea si mai rău… ca variantă de eschivare (naivă si vicleană) față de simpla întrebare pe care ti-o adresasem, din greșeală.

            Apreciază

          • Fuck!

            Cât de antimaterie să fii, astfel încât să te tot bagi înadins cu seamă într-o materie ce-ți aduce mai mult prejudicii dăcât beneficii? Auzi la moimă: ”Dacă te-ai fi comportat civilizat”… Gizăs! Prețiozitatea ăstora ce se cred mereu parte, într’o aulă a Uniunii Scriitorilor, mă face să-mi dau palme la pizdă continuu. Pffff…

            A dat Goe (de ce naiba?naiba știe) cu Roxadustat prin gara mămăiței de cotoi (btw, ați născut greu duamnă?fucking gizăs!) și pac țac, au dat năvală toți homless-ii blogurilor cu ștate de ciupalac și cu iz de joasă speță. Mă leși!

            Poi, jigodie care ești, Să-l pupați în cur pe Goe pân’la următorul bingbang! V-a dat viață, proasto, ce ești! Goe e materie, iar ceea ce voi n’oți pricepe veac, doar punerea laolaltă a materiei(goe) și a antimateriei(voi) poate produce energie. Adică…VIAȚĂ! Sictir, fă!

            Cât despre mămăiță și blogul ei cu bolnavi de erostratism… mă lasă rece. Întotdeauna.Și ca să fiu și mai abruptă… faptul c-a apărut după un an de tăcere cu postări mai mult despre morți … e aproape cântecul de lebădă a acestei (zero)scriitoare. N’o dura un an și i’om spune PA!

            RIP!!!

            Apreciază

  5. fosile said

    Anti-gravitația cum se manifestă? Dacă nu-i cădere, atracție, e respingere sau stai, pur și simplu, aiurea și aștepți nu se știe ce?

    Apreciază

    • Întrebarea si nedumerire d-voastră sunt cât se poate de valide… in acest punct si din „această” perspectivă… Adică că ce sens are ar putea avea să ne întrebam ce e aceea si dacă e anti-gravitație (mai ales ca nici nu s-a văzut vreodată si nu s-a pomenit așa ceva)… când noi nu stim bine (deloc) ce-i gravitația… Tot ceea ce putem presupune in legătură cu ipotetica anti-gravitație ar fi fiind că se manifesta invers decât gravitația (indiferent ce Dumnezeu o fi fiind gravitația aceea)… luând in considerare manifestările pe care le cunoaștem (cât de cât) despre gravitație. Printre altele asta încerc aici, să trec în revistă „ce stim” despre gravitatei. Noi. Profanii. Iar despre asta cel mai bine se poate afla chiar de la profani. Ca noi. Din vorbă in vorbă. Asa aflam ce stim… Si ce nu stim. Si uite așa ne facem o imagine mai clara despre gravitație, eliminând confuziile eliminabile (ca pe celelalte, Dumnezeu cu mila, nici savanții nu le pot elimina). Revenind la (ipotetica) anti-gravitație si la manifestările ei inverse in contextul invocat aici (al existentei așa numitei anti-materii, in fapt tot o materie acolo si ea), ar fi de zis ca nu-i chiar simplu ca lumina zilei cum adică invers. Chiar așa! Cum adică invers? Si aici vin cu oferte, dau de ales liber, prea-cinstitului cititor citit si unic, variante de luat in considerare pe cazuri:

      Cazul (a) – Il putem numi cazul „Smaranda”, in care gravitația e gravitație (si punct), si in care anti-materia se comporta sub aspect gravitational absolut identic cu materia, așa incit două corpuri se atrag si gata, indiferent daca ambele sunt din materie, ori din anti-materie, ori unul din materie si altul din anti-materie.

      Cazul (b) – Corpurile materiale se „atrag gravitational” intre ele (ceea ce cam „stim” deja), si la fel corpurile anti-materiale se atrag gravitational intre ele, dar se resping (anti/gravitational) cu cele materiale.

      Cazul (c) – Corpurile materiale se „atrag gravitational” intre ele (ceea ce cam „stim” deja), iar corpurile anti-materiale se resping intre ele, si se resping (anti/gravitational) cu cele materiale. cu alte cuvinte materia ar avea tendința sa se adune la un loc într-o singularitate, iar anti-materia sa se risipească spre… infinit ?!

      Cazul (d) – Corpurile materiale se „atrag gravitational” intre ele (ceea ce cam „stim” deja), corpurile anti-materiale se resping (anti/gravitational) ele intre ele, dar se atrag (gravitational) cu cele materiale.

      Si, vorba ceea, alta variantă nu văd, alta variantă nu există. D-voastră cu care ați vota? a, b, c, sau d? Intuitiv, desigur.

      P.S. Voi explica in alt comentariu de ce am făcut „abuz” de ghilimele in acest comentariu, in care fiecare „ghinimea” a fost la locul ei, cu un scop bine definit. 🙂

      Apreciază

    • Să zicem ca stai, vertical, in picioare pe suprafață Pământului care te ține (…) Si să zicem că ai (adică ții) în mână o bilă, forțând-o cumva să stea acolo, cuminte în mâna ta. Nu te arde si nu-ti face niciun rău, e total in puterea ta (…). La un moment dat te hotărăști să-i dai… drumul ( 😉 ) din mână. S-o lași liber/ă. Dacă bila cade in jos (vertical, către centrul pământului) e gravitație. Dacă bila cade in sus (vertical, către cer, spre zenit) atunci este anti-gravitație. Dacă bila rămâne pe loc atunci e levitație. Iar dacă o ia in orice altă parte e dronă 🙂

      Apreciat de 1 persoană

      • fosile said

        Am încercat, timid, o glumă după ce un cunoscut, citind acest text mi-a spus, cu seriozitate, că nu trebuie să cunoști legile gravitației pentru a sta cu picioarele pe pămînt.Incă nu sînt în stare să discut sau să dezbat pe teme serioase. Mulțumesc pentru răspuns!

        Apreciat de 1 persoană

        • Cuvântul „încă” strecurat la începutul celei de-a doua fraze a comentariului d-voastră denotă optimism si speranță pentru altă dată. Sunteți bine venit cu comentarii oricând vă veți simți confortabil si/sau interesat de subiect.

          P.S. Intr-un anume fel, cunoscutul d-voastră nu are dreptate. Ce-i drept pentru a sta cu picioarele pe pământ nu-i nevoie să cunoști explicit formule legilor gravitației, dar totuși corpul si mintea d-voastră cunosc implicit foarte bine legile gravitației si le aplică in permanență cu mare precizie. Dacă amicul ar fi vrut să găsească musai un cusur explicației (oferită jumătate in serios, jumătate in glumă) ar fi putut zice: „Dar… un balon cu heliu denotă anti-gravitație?” 🙂

          Apreciază

  6. IO'Ssss... said

    Comentariu off topic mutat AICI

    Apreciază

  7. Desi există un număr semnificativ de vizitatori pe Arca lui Goe (si nu-i includ aici pe cei care prefera zona off topic), pare-se că ceva îi reține în a-si exprima democratic dreptul de vot in privința gravitației sau anti-gravitației anti-materiei, inhibându-și concomitent libertatea de expresie si/sau impresie, dreptul de a avea si exprima opinii, pe baza impresiilor si intuițiilor. Mă rog, e si acesta dreptul lor. Dreptul la auto-inhibiții si auto-cenzurare este la fel de sfânt, tăcerea este de aur, mersul pe șest semn de inteligență, iar a nu avea opinii un semn bun in direcția potrivită. La urma urmei oricine are dreptul de a nu spune nimic, mai ales in contextul in care orice din ceea ce spui poate fi folosit împotriva ta. 🙂

    P.S. Nu grija in legătură cu absența răspunsurilor explicite în sine mă frământă, ci faptul că prudența vizitatorilor de a se da de gol, nu-mi oferă destule date pentru a-mi forma o impresie explicită in legătură cu poziționarea spectatorului statistic in privința fondului de idei referitoare la gravitație, fiind astfel forțat să-l consider pe acest vizitator statistic ignorant si lipsit de interes in problema dată. Nu am cum să nu țin seama de acest aspect in alcătuirea foii de parcurs pe calea reconcilierii profanului cu teoria relatiitatii, cu gravitatia si cu gaurile negre.

    Apreciază

  8. Am introdus, aparent prematur, anti-materia în discuția (monologul) despre misterioasa gravitație din simplul motiv că existenta acesteia, a anti-materiei, face posibilă anihilarea gravitației, hocus-pocus. In toate teoriile (noastre) despre gravitație de la cele mai naive, trecând prin cele newtoniene si culminând cu cele einsteiniene, aceasta se manifesta exclusiv acolo unde există „corpuri” care au masă. Masa fără gravitație si/sau gravitație fără masa nu se poate (cel puțin deocamdată)… or fi fiind unul si același lucru (desi nu crez să mai ție mult gerul acesta). Chiar daca exist diferențe notabile in legătură cu interpretarea efectelor vizibile (observabile) ale gravitației de la o teorie la alta, totuși, in toate, sursa este masa. La (bietul) Newton chiar mai mult decât atât, gravitația este o forță (misterioasă care se exercită prin nimic, instantaneu, de la distanță) pe care o resimt doar corpurile cu masă. La Einstein gravitația poate afecta si lumina (care in mod tradițional este considerată fără masă) (…) dar totuși, corpurile cu masă rămân a fi fiind sursa fenomenului. Dacă la Newton explicația pentru felul în care se schimbă starea de mișcare observabilă a unui corp (în vecinătatea altui corp sau altor corpuri) se explică printr-o atragere (a acestuia către centrul de greutate al corpului/corpurilor din vecinătate) la Einstein nu-i vorba de vreo atragere ci (mai degrabă) de o „împingere” pe care o exercita existenta unor deformări (curbări) ale spațiu-timpului produse de existența unor corpuri cu masă. Corpul care resimte gravitația este practic „păcălit” de geometria locului, din perspectiva locală traiectoria sa continuând să fie (să pară a fi) linia dreaptă. Gravitația face să se schimbe perspectiva geometrică (asupra formelor) relativ la pozitivă celui care face observarea. Din punctul „lor” de vedere planetele pe orbite, sau razele de lumină prin spațiu stau pe loc sau (cel mult) merg in line dreaptă. Asa arată linia dreaptă din acea perspectivă. Faptul de a observa corpurile, astrele si/sau razele de lumină din altă perspectivă (din al loc/timp in spațiu, care are o altă curbură locală) oferă in mod relativist priveliștea unor traiectorii care s-ar abate de la linia dreaptă. Din punctul de observația linia dreaptă arată întotdeauna altfel decât linia dreaptă la locul observat…. atunci când prin preajmă se află materie cu masă. Chestie de absolută… relativitate. Găselnița lui Einstein despre deformarea spațiului este benefică pentru că oferă explicații si faptelor pe care teoria lui Newton nu le poate explica, precum ar fi fiind faptul că si lumina (care in mod traditional este considerată fără masă) poate să fie afectată de către gravitație (cel puțin relativ la ceea ce poate vedea si măsura un observator exterior (neatașat razei de lumină). Așadar nu-i vorba că un corp cu masa mare ar trage spre el lumina care trece întâmplător prin preajma (sau vreun alt corp), ci că prezență acelui corp face spațiul să se deformeze, ceea ce este resimțit ca efect secundar de către razele de lumina si/sau de corpurile pasagere, aflate întâmplător pe acolo. Teoria lui Newton vrea să spună ca lucrurile se întâmplă ca si cum între oricare corpuri cu masă s-ar manifesta spontan forțe de atracție (calculabile cantitativ cu formula lui Newton), in timp ce din teoria lui Einstein rezulta că lucrurile se petrec ca si cum prezența corpurilor cu masa ar produce deformarea spațiului (descrisa cantitativ de ecuațiile lui Einstein). Două perspective (ușor) diferit dar în care… oricum masa e de vină. Anticipand (un pic) o „discuție” pe care o voi propune in viitor pe Arca lui Goe, l-as ruga pe preacinstitul cititor citit si unic al Arcei, să constate că ambele perspective asupra gravitației (Newton, Einstein) sunt… statice. Foarte statice. Denotă veșnicie, infinit, perpetuum mobile. Ce vreau să spun cu asta? Uite ce vreau să spun (dragul meu cititor). Sa presupunem că am avea (in considerare) un sistem (izolat) simplificat de „n” corpuri (vaci sferice), fiecare de dimensiuni date (razele R1… Rn) fiecare cu mase date (M1…Mn) plasate (si fixate cumva) in puncte date fixe (P1…Pn). Păstrând acest context (aceste condiții) in mod perpetuu, indefinit, ce-ar rezulta din cele două teorii? Din prima teorie (a lui Newton) ar rezulta ca intre corpuri s-ar stabili instantaneu un sistem de forțe (foarte ușor de calculat) așa încât asupra fiecăruia dintre corpuri se va exercita o forța, precisa, ca rezultanta a forțelor generate gravitațional de celelalte corpuri. In acord cu teoria lui Newton aceasta stare ar fi perpetua. Nimic nu se va eroda in acest sistem. Forțele respectiv vor continua să se manifeste la infinit păstrându-și intensitatea (ca expresie a energie totale a sistemului, fixa si conservabilă). Nu exista (in interiorul teoriei lui Newton), niciun motiv ca forțele acelea sa se schimbe in timp (sa se diminueze, sau sa sporească). In cazul teoriei lui Einstein, prezenta celor n corpuri cu masele respective si aflate in pozițiile respective, ar duce la deformarea proporționala a spațiului (într-un „relativ” ușor de calculat), care ar face predictibila traiectoria unei raze de lumina prin acest sistem. Si in acest caz deformarea respectiva a spațiului ar fi fiind ceva pentru totdeauna. Nimic din teoria lui Einstein nu prevede vreo epuizare a „gravitației” care deformează spațiul. Ambele teorii sunt statice, atemporale, explicații ale unor stări care pot continua monoton la infinit. (Ceea ce intre noi fie vorba denotă că pe undeva s-a greșit ceva, grav). Deocamdată doar Newton a fost prins cu ocaua mică. Dar in sfârșit, despre asta om mai vorbi altă dată. Avem ce!!! Să revenim un pic la anti-materie. Indiferent ce ar fi fiind gravitația, cel puțin deocamdată, sursa ei pare a fi fiind masa. Interacțiunea dintre materie si anti-materie duce subit la anihilarea ambelor, prin transformare lor in radiații (electromagnetice, lumină) fără masă… si deci la dispariția subita a gravitației de care se făceau responsabile in zona aceea cele doua corpuri (de materie si de antimaterie). Experimente din acestea prin care poate fi anulata manifestarea unor fenomene, pot ajuta enorm la înțelegerea respectivelor fenomene. Faptul ca in urma interacțiunii dintre materie si anti-materie gravitația este făcută sa dispară, ma face sa cred mai degrabă (nu trup si suflet dar orișicât) ca anti-materia este (in raport cu materia) anti-gravitațională. Adica ca in interiorul teoriei lui Newton un corp de materie ordinara si unul de anti-materie s-ar respinge (in loc sa se atragă) exact cu forță prezisa de Newton, iar in interiorul teoriei lui Einstein, ca anti-materia diformează spațiul invers decât il deformează materia ordinara (mai cred si alții așa ceva). Ce-o însemna „invers” in cazul ăsta este un subiect foarte, foarte suculent. Aproape la fel de suculent ca cel despre semnificația faptului ca spațiu-timpul se deformează. Si asta rămâne pe alta dată, pentru că uite că si așa m-am lungit enorm de mult (parcă as fi vreun aldus) pentru a justifica (cu inima îndoită) că in cazul anti-materiei votez pentru anti-gravitație. Ca bonus ar fi de zis ca anti-gravitaționismul anti-materiei ar putea fi un început de explicație al misterului penuriei de anti-materie prin zona de univers pe care cu onoare o populăm.

    Apreciază

    • In raport cu ipotetica realitate (o ipoteza la fel de neștiințifică precum multe altele), știința se bazează enorm de mult pe „ca si când”. Cele mai multe teorii științifice se bazează pe faptul ca lucrurile observabile se petrec ca si cand… De ex. „noi” nu știm sigur că universul este in expansiune (ca spațiul EL însuși se dilată) dar lucrurile observate arată ca si cum asta s-ar întâmpla… așa ceva. In cazul respectiv lucrurile observate se refera la faptul ca lumina observată de la toate corpurile observabile are o frecventa diferita de ceea pe care ar trebui s-o aibă fiind deplasată către infraroșu (către frecvente mai joase). Experimental se poate constata că dacă o sursă de lumină se îndepărtează de noi cu o viteză oarecare ATUNCI lumina pe care o percepem noi are o frecventa mai mică decât cea la care a fost emisă (deplasare spre rosu, efect Doppler-Fizeau, sesizabil si la undele sonore). Așadar îndepărtarea sursei de lumina este cauza modificării frecventei. Observând faptul ca lumina provenita de la o sursa are o frecventa mai mica decât ne-am aștepta (din motive întemeiate) putem spune că este ca si cum sursa aceea se îndepărtează de noi. Adica că dacă sursa s-ar îndepărta de noi atunci da, frecventa luminii respective ne-ar parveni modificată. Să spunem însă că sursa se îndepărtează sigur de noi este ușor abuziv, pentru ca asta presupune implicit că noi am ști că doar deplasarea sursei poate face frecventa unei lumini să se modifice. Ceea ce nu stim. Presupunem. Întrucât n-am văzut alte cazuri in care sa se întâmple așa ceva. Si astfel formula „deplasarea spre rosu a luminii provenite de la galaxii se petrece ca si cand galaxiile s-ar îndepărta de noi”, devine ușor, ușor „deplasarea spre rosu a luminii provenite de la galaxii se produce pentru ca galaxiile se îndepărtează de noi”. Galaxiile se îndepărtează de noi ca si cum spațiul s-ar dilata. Dilatarea spațiului ar explica îndepărtarea galaxiilor. Si vorba Zoei, alta explicație nu vad, altă explicație nu există. Si astfel „Galaxiile se îndepărtează de noi ca si cum spațiul s-ar dilatata” devine „Galaxiile se îndepărtează de noi pentru că spațiul se dilată”… si așa mai departe. Asa merge știința… Si merge destul de bine. 🙂

      Apreciază

  9. Presupun că realizezi că pentru a înțelege (mai bine) gravitația este musai să stim dacă anti-materia e gravitațională sau anti-gravitațională. Si asta este exact ceea ce vreau sa te întreb. In acord cu intuiția ta, tu ce crezi? Intre un corp format din materie (ordinară) si unul format din anti-materie există din punct de vedere gravitational atracție sau repulsie? De curiozitate. 🙂

    Întrebarea era cat se poate de simpla. Din păcate nu s-au strâns decât doua răspunsuri. Al d-nei Smaranda (care a votat cu gravitația – atracție) si al meu (care am votat cu anti-gravitația – respingere, mai mult așa… pentru echilibrare voturilor). In rest nimeni, nimic. 😦 Declar închise serbările anti-materiei pe Arca lui Goe.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat: