(b)Arca lui goE

b-Log anonim, amator si ventrilog al celor fara de blog. Despre NIMIC

Sensul morții

Posted by Arca lui Goe pe februarie 4, 2023

Tu auzi? Auzi ceva? Se aude în fundal un sunet bizar, ca un freamăt… Taci un pic si ascultă! Nu, nu te concentra prea tare, căci atunci nu se mai aude nimic, se sperie si dispare, se face liniște de nu se mai aude decât fâșâitul tăcerii, zgomotul acela de fond al universului… virtual. Ascultă-l însă… așa, discret, cu coada ochiului. Auzi? E așa… ca un freamăt de șoapte, ca un oftat, ca un icnet câteodată, ca un geamăt în așteptarea unei mari izbăviri. Nu te mai holba la mine ca la un nebun. Cum n-auzi? Cum să-n-auzi? N-auzi pentru că nu asculți unde trebuie, nu-ti reglezi urechea si mintea pe frecventele potrivite. E-he, până să vii tu la întâlnirea cu el, sunetul se mută în alt spectru, că n-o sta să te aștepte pe tine să-ti reglezi timpanele. Afonule. Normal că nu se mai aude nimic acuma, fiindcă, uite, l-am acoperit cu vorbe. Taci un pic si-ai să vezi. Cred că știu ce e si de unde vine. Este corul casandrelor mute. Corul antic… al martorilor fără replică, privați de senzații, îndurerați de absențe, vulnerabili si abandonați. Personajul colectiv ieșit în foaier. Personajul colectiv si anonim care așteaptă, cu răsuflarea tăiată, tonul la cântec. Măi dar ce cauți tu aici, în culise? Evadatule… Iscoadă… Translucid, aproape străveziu… Timorat. Se vede prin tine ca prin sticlă, ca prin vid, ca prin nimic. Se vede foarte bine întunericul de dincolo.

E întuneric mare în sală. Si șoapte. S-a luat lumina. Ar urma să urmeze actul doi… într-o mare mulțime de piese… începute si neterminate. Întrerupte tocmai la apogeu. Lăsate de izbeliște, fără niciun deznodământ. Au rămas în suspensie cam toate, entropia, gravitația, găurile negre, gena Galilei, Almele, Veșnica prăbușire, Laniakea, Drumul spre Sabadell, știința si dilemele Einstein-Bohr, sfinxo-babologia luciferică, paradoxul Fermi, Întrebările pentru domnul Sean, demonii îngerești ai lui Laplace si Maxwell, Călătoriile lui Pinocchio si ale Ilincăi Bernea… si câte si mai câte altele, amintite, îmbrobodite, mințite, refuzate, amânate, abandonate, uitate… Toate însă în neclintită așteptare. Cu sufletul la gură. Auzi? Se aude în fundal un sunet bizar, ca un freamăt. Este sunetul de nerăbdare al micului public aflat în așteptarea deznodămintelor, observatorii aceia dornici de a crea realitate, recreându-se pe sine în pauză, la un suc, la o bere, la o savarină, în recreația mare. Care or mai trăi. Care n-or fi murit, triști în casele lor. Oricum si dintre cei (cât de cât) vii, foarte putini si-or fi dat seama de starea de indeterminare si suspensie a respectivelor teme, mai ales în contextul în care, în mod firesc, (apud amicul Murphy), concluzia este locul în care te oprești pentru că ai obosit gândind.

Desigur că prea-cinstitul cititor citit si unic al Arcei lui Goe, să mi se dea voie să exagerez in acest sens, își amintește despre una dintre primele teme arcagoeologice din lista celor abandonate în coadă de pește, compusă anume ca simfonie pentru pianina mecanică, lăsată parcă înadins nesfârșită, precum „Delirul”, si asta nu de ieri, de alaltăieri, ci încă hăt, de la Facerea Lumii. Este vorba doamnelor, domnișoarelor si domnilor, despre Rușinea si păcatul muririi. Un păcat uitat. Ti-l mai amintești? Nu te grăbi să ți-l amintești pentru că n-ai cum. După câte-mi pot da seama n-ai comis încă acest păcat. Esti, iată, încă viu si nevătămat, întrucât ai urmat cu sfințenie îndemnul propus cu ocazia prozei aceleia si anume: „Să nu mori Darie! Să nu mori.” N-ai murit așadar. Ha! Gaudeamus igitur.

Desi la vremea respectivă proza despre „Rușinea si păcatul muririi” a fost dezbătută destul de extensiv si pe alocuri abuziv, de către publicul interesat de subiect (si predicat), oameni fără rușine si fără păcat (a se vedea materia din urmă), discuțiile, destul de sterile, n-au mers in direcția potrivită pentru continuarea intenționată, care urma să redea, în episodul doi, într-o altă proză scurtă, o disertație analoagă, simetrică, despre „Rușinea si păcatul nemuririi„. Dacă în primul episod i-am identificat (de bine, de rău) pe cei care în mod exceptional ar putea muri fără rușine, în al doilea ar fi trebuit să-i aflam pe cei care s-ar califica la nemurire fără rușine. Există si din aceștia. Viata, moartea, murirea si nemurirea sunt mereu subiecte tentante, suculente, inepuizabile, despre care se poate vorbi (sau pălăvrăgi si chibița) la nesfârșit, sau măcar până la moarte. Ispitei de a discuta firoscos si insolent despre sensul vieții si al morții, cine să-i reziste? Nimeni. Noi ca Noica. Ca mistici, filozofi si artiști (ce suntem) punem vorbi abitir despre sensul vieții, despre nemurirea sufletului, fiecare având în portofoliu cel puțin câte o teorie originală sau măcar una adoptată din galeria cu teorii despre sensul sau absența sensului vieții si/sau al nemuririlor. La urma urmei sensul vieții este moartea. Fără moarte viața si nemurirea n-ar avea absolut niciun sens. Nu? Viața se bazează pe moarte. Ca să fii (realmente) viu trebuie (musai) să fii muritor. Când ești viu, ești muribund. Iar asta încă înainte de a te fi născut. Nu insist, sunt (acestea) filozofii accesibile oricui, în variante mult mai atractive decât am putea încropi (noi) pe puntea aceste Arce virtuale (se admite înșirarea unor repere bibliografice în zona comentariilor). Așadar sensul vieții este moartea. Hai c-am lămurit-o si p-asta. Aștept contestații, aviz amatorilor. Presupun că s-or putea găsi unii care să mai înșire si alte (non)sensuri ale vieții (si ale morții prin desertul de cenușă). Cei mai caraghioși filozofi, pe aceasta temă, mi se par a fi vegetarienii care susțin că-si aleg dieta pe criterii morale, considerându-se mai buni decât omnivorii, mai nobili decât mâncătorii de carne care provoacă durere si suferință (agonia morții) animalelor pe care le consumă. Cartoful este la fel de viu ca un pui de găină. Este plin de energie si de viață care încolțește din el cu mare ușurință. A-l tăia în felii si a-l prăji în ulei este o caznă care duce tot moarte si agonie, la destrămarea prematură a vieții pe care o conține. Faptul că suferință mută a cartofului si zbierătul său tăcut în fata morții, ne răzbind prin filtrul simțurilor si înțelegerii noastre, păstrează curată conștiința celui care-l înfuleca, este doar un mare (dar imbecil) cinism. Viața se bazează pe moarte, se hrănește din ea spre o mică (si adesea inutilă) amânare. In acest context, pare destul de plauzibil că sensul vieții este moartea. Dar… atunci… care este sensul morții? Viața? De e sens într-asta (vorba poetului, mortului poet). La urma urmei de ce se moare?… De ce trebuie să se mai si moară? In ce scop tovarăși? Universul este vast si se mai si dilată accelerat, cu o rată mult mai mare decât cea în care se generează viață. Loc berechet pentru a continua viețile la nesfârșit, ca-n basmul tinerețe fără bătrânețe si viață fără de moarte. Nu? Si atunci? Ce-i cu moartea asta? Ce vrea? Ce poftește? Hai ca te-am zăpăcit, daca încă n-ai simțit gustul jocului la cacealma. Putem vorbi cu emfază, cu elan, cu patos, cu obidă, cu convingere, despre sensul vieții si al morții sau de absența sensurilor acestora, în special pentru că, de fapt, habar nu avem ce sunt acestea. Habar nu avem ce este viața, ce este moartea. Titlul prozei de azi, „Sensul morții”, putea fi la fel de bine „Sensul vieții”, de ex, sau „Non-sensul morții”, dar cel mai potrivit ar fi fost desigur „Sensul vorbelor”, sau „Non-sensul vorbelor”, ma rog ceva de acest gen. Ar trebui să ne lămurim mai întâi ce naiba este moartea. Sau viața? Tu știi? Ai (vreo) idee? Ca să încercam să ne dumirim (pe cale maieutică), înainte de a ajunge sa ne certam cu Cioran (si alții), ar trebui să luăm în discuție, mai întâi un caz simplu, o moarte mică, banală, ușor de înțeles, ca de exemplu aceasta: Un parameci urmează să moară.

Si dacă vom pricepe ceva din această minusculă cronică a unei morți anunțate, abia atunci vom putea avansa spre alte morți mai complexe si mai complicate, vorba poetului care zicea (printre altele) că „Se moare de guturai, se moare de gripa, Se moare de tuberculoza, se moare de mașină, Se moare de cancer, se moare de nebunii…De Beethoven NU SE POATE MURI.”… Mă rog există pe lume poeți mari, si Shakespeare, si Poe, si Esenin, si Nichita si există Mortua Est… Dar, după ce vizionezi filmulețul de mai sus (despre Moartea domnului Parameci), ti-as recomanda, pentru trecerea la nivelul următor (al jocului…) un alt poem (ghici al cui si de ce), pe care ar fi bine să-l citești in gând dar cu intonație:

Cu capul meu în mâinile mele,
cu capul lui Yorick pe umerii mei,
am venit la tine,
în cimitirul în care urmau să te îngroape.

Trezește-te”, ti-am spus,
Trezește-te iubita mea și surâzi.
Lângă mine nu sunt groparii. Nu!
Sunt…
niște localnici veniți să caute aur prin pământ.”

Cu capul meu în mâinile mele,
cu capul lui Yorick pe umerii mei,
am venit la tine, am făcut totul…
Dar groparii se grăbeau,
că-i așteptau nevestele cu masa pregătită.

Si… de ce n-am fi putut fi și noi o familie?,
chiar o familie de gropari?
La un prânz sătul de sine însuși.

Dar trebuie să te salvez.
Trebuie să fac să dispară apa din toate râurile
și lacrimile din toți ochii.
Și tu să  învingi moartea asta în care ai căzut
și să vii să semănam în toate gropile capul lui Yorick.

Să crească livezi de Yorick
și să iasă nevestele groparilor
să culeagă fructele din livezile hohotitoare.
Și tu să fii fericită și sănătoasă
Văzând cum capul meu urcă
Din mâniile mele,
din pumnii mei osoși,
spre umerii mei,
spre locul lui vechi,
să te mai strige odată,
să te mai implore odată: Nu muriiiii…

Nu muri! Dulcea mea,
prințesa mea purtată
prin lume pe un straniu mormânt alegoric.
Nu muri!

Eu sunt Hamlet și urlu uscat și retoric,
spre apele mari care vin vinovat
și din depărtare se-întorc și răzbat
sălbatice ecouri: Yoooorick.

Nu trebuie!

71 răspunsuri sa “Sensul morții”

  1. Florin said

    Ați ajuns la cenușă este totul despre care eu am tot scris mult mai puțin filozofic decât dvs. Mi-ați comentat ceva de genul fatalism. S-ar putea spune și că este un RESET. Asta putea fi varianta optimistă. Doar că, ar presupune o reînviere. Iar eu sunt sigur că este doar un sfarsit.

    Apreciat de 2 persoane

    • @Florin – Aveți tot dreptul (/îndreptățirea) să judecați în acești termeni mica mea compunere, propusă ca ambalaj al filmului despre Moartea domnului Parameci. Întrucât vă suspectez de sinceritate (si încă demult) presupun că exact așa transpare mesajul prozei de față prin lentilele prin care o priviți, lentilele specifice ființei florentine. N-as vrea să înțelegeți prin asta că v-as acuza (mai mult sau mai puțin voalat) de deformarea, distorsionarea sau de incompleta înțelegere a textului, datorată limitelor mijloacelor „optice” prin care observați disertația despre (vai) „sensul morții”. Nu. Textul este el însuși confuz, vag, incoerent pe alocuri, predând adesea sarcina transmiterii mesajelor intenționate mai degrabă sonorităților verbale decât sensurilor cuvintelor, ceea ce-l predispune la interpretări în cheie personală, în acord cu istoricul si starea psihică a fiecăruia. Așadar realizez (am realizat de la bun început) că m-am cam încurcat în cuvinte, rătăcindu-mă pe alături în sensul vorbelor, rezultând o proză scurtă din care se poate înțelege aproape orice, mai puțin ce-am avut eu în minte când am compus-o. Faptul că totuși i-am dat drumul în lume (mica lume) așa în pielea goală, nu se datorează nici frivolității d-lui Goe, nici auto-suficienței, nici desconsiderării „publicului” (pe principiul „na acuma asta e, cui nu-i place nu mănâncă”)… Nu, nici vorba. I-am dat drumul pentru că, așa confuz cum e textul, mie mi-e destul de clar la ce (am vrut să) mă refer (postându-mi-l așadar mie însumi ca nod si semn, pentru altă dată; am voie nu?), dar mai ales pentru că, în ambiguitatea lui, e destul de bun ca prilej de a stârnii (si) altora senzații, emoții, începuturi de gânduri, chef de a medita si poate de a dezbate în aria de acoperire a acestei teme de interes unanim. 🙂 Deși nu-i musai să se si întâmple (…) există totuși loc de comentarii, iar acestea au teoretic potențialul pentru a aduce închiderea (finalizarea) necesară subiectului început si neterminat despre rușinea si păcatul muririi si nemuririi, dimpreună cu niște cvasi-lămuriri terminologice, dar si epistemologice, vizavi de sensurile noțiunilor, viață, moarte, nemurire. Nu pentru a le lamuri (ca n-avem cum… he-he… salbele mijloace, frivolul anturaj…), ci pentru a ne lamuri cât de cât, mai explicit, cam ce, cum, cât si până unde pricepe si percepe (si/sau nu) fiecare dintre participanții la „micul fenomen – Arca lui Goe”, viața, sensul vieții, moartea, murirea si nemurirea. Asa, chiar si doar cvasi-sau-semi-clarificați în legătură cu cum stăm si ce leafă luăm, unii fața de alții, mai ușor om aborda si ne-om înțelege retoric, când om relua (de-om relua) de la actul 2, celelalte piese de teatru (micile tragi-comedii), propuse si neterminate… în context „punte”, „arca”, „desert”, „cală”…

      fatalism, nihilism, paseism, pesimism, absurdism si oricare alte abordări sunt binevenite in context… Mie unul definiția vieții, propusă în filmul despre moartea parameciului, mi se pare a fi foarte… lucrativă, ca să zic așa, oferind punți pentru înnodat conversații pe oricare dintre celelalte teme înșirate în pomelnicul din topic. Nu? 🙂

      P.S. D-voastră cu etalarea ideii cum că cenușă este totul, sunteți, în fond, de fapt, subtil, de un optimism colosal. Ați si dovedit-o în felul in care ați abortat subiectul la d-voastră in b(îr)log. 🙂

      Apreciat de 2 persoane

      • Florin said

        Din nou, un expozeu cu multă filozofie. Florentin este ceva mult dincolo de simțirile lui Florin. Textul dvs. nu este confuz. Eu cred că moartea nu are un sens, că expresii de genul „a meritat-o” sunt aiurea. Dar, deși suntem pe moarte de când ne naștem, depinde doar de noi să facem ceva cât suntem încă vii.
        După cum am declarat (la mine), expresia cu cenușa nu-mi aparține. Este a unui prieten care o debitează doar după câteva pahare și o repetă pe măsura în care se repetă paharele.

        Apreciat de 2 persoane

        • Probabil că prietenul d-voastră citează la rândul sau din alți filozofi mai bătrâni decât dânsul. Odată cu sporul de pahare scad inhibițiile si discernământul, așa încât își însușește în mod natural zicerea respectivă pe care au mai spus-o, cu același aplomb si convingere, si alții. Marcus Aurelius este mort Maximus. Noi muritorii nu suntem decât umbre si praf:

          Ce cred, ce spun, ce spera, ce disperă oamenii despre viață, moarte si nemurire sunt niște lucruri aproape la fel de interesante si de spectaculoase precum viața, moartea si nemurirea ele însele.

          Apreciat de 2 persoane

          • Florin said

            Tot reluați nemurirea, dar ați scris despre moarte. Ceea ce-i disperă pe oameni este sfârșitul.

            Apreciat de 1 persoană

          • Vorba ceea, nu de moarte mi-e frică, ci de veșnicia ei… 🙂 Cât privește sfârșitul, deh, știu si eu ce să zic? Mi-e să nu fie tot vreo confuzie terminologică la mijloc, vreo încurcătură semantică… In tot cazul, desi în realitate habar nu am, pot (totuși) pentru ca să spun că există 3-4 perspective valide din care pare/se că n-ar fi niciun sfârșit. In fine, vom trai si vom vedea. Sau vom muri si vom vedea?? Până una alta, vorba lui Nichita, aud pe nenăscuții câni, pe nenăscuții oameni, cum îi latră.

            Apreciat de 2 persoane

        • P.S. Dacă moartea n-are sens (ziceți), as putea deduce că viața veșnică ar avea sens? Vă întreb…

          … iar dacă „depinde” de noi ce facem cât suntem vii, înseamnă că poate fi vorba si de altceva decât de cenușa… nu?

          Apreciat de 1 persoană

  2. Stely said

    Dupa ce am citit topicul „Rusinea si pacatul nemuririi ” , comentariile mai de soi 🙂 aferente acestui topic , vizionat apoi ” Moartea domnului Parameci”, in sfarsit am trecut la „nivelul urmator ” – citirea in ” gand si cu intonatie „a poemului recomandat ( „ghici al cui si de ce” )ma incumet sa raspund la intrebare :

    Poemul s-ar putea numi „Nerevenire” si este scris de Stefy, vedeti aici cand … iar de ce ?? !! ramane de aflat : 🙂

    „nerevenire | scris de stefy | 2007-09-15 18:24:28
    cu capul meu in mainile mele, cu capul lui Yorick pe umerii mei, am venit la tine, in cimitirul in care urmau sa te ingroape. „Trezeste-te”, ti-am spus, „Trezeste-te iubita mea si surazi. Langa mine nu sunt groparii. Nuuu! Sunt niste localnici veniti sa caute aur prin pamant.” Cu capul meu in mainile mele, cu capul lui Yorick pe umerii mei, am venit la tine, am facut totul. Dar groparii se grabeau, ca-i asteptau nevestele cu masa pregatita. Si… de ce n-am fi putut fi si noi o familie?, chiar o familie de gropari? La un pranz satul de sine insusi. Dar trebuie sa te salvez. Trebuie sa fac sa dispara apa din toate raurile si lacrimile din toti ochii. Si tu sa invingi moartea asta in care ai cazut si sa vii sa semanam capul lui Yorick in toate gropile. Sa creasca livezi de Yorick si sa iasa nevestele groparilor sa culeaga fructele din livezile hohotitoare. Cu capul meu in mainile mele, cu capul lui Yorick pe umerii mei am venit al tine, in cimitirul in care urmau sa te ingroape, sa te mai strig odata, sa te mai implor odata. Nu muriii. Nu muri. Dulcea mea, printesa mea purtata pe un straniu mormant alegoric. Nu muri. Eu sunt Hamlet si urlu uscat si retoric, spre apele mari care vin vinovat si din departare se-ntorc si razbat salbatice ecouri: Yoooorick.”

    P.S. Stiu cine este nick-ul Stefy , dar nu-l voi divulga decat daca (se) doreste . 🙂 In orice caz l-am „dibuit” de la inceput dar am vrut sa fiu sigur . A durat insa nitel timp. Trebuie sa stiti ca poemul mi-a placut f.mult , asa cum mi-au placut toate scrierile scrise sub anonimat de acest autor .

    Apreciat de 1 persoană

    • a) Presupun că vă referiți la articolul „Rușinea si păcatul muririi” (nu „nemuririi”, care nu există. Articolul. 🙂 )

      b) Merci că-l apreciați pe dl. Stefy acreditându-l cu paternitatea poemului… dar… nu. Autorul poemului este un poet mare si cunoscut. Persoană publică. Pe care l-om menționa explicit dacă nimeni altcineva nu l-o putea dibui. 🙂 Poate mai încercați chiar si d-voastră.

      Apreciază

      • Stely said

        a) Mi-e rusine de ” nemurire” scris( gresit )in loc de ” murire”😚. Pesemne ca subconstientul meu mi-a jucat feste. Dar , chiar asa, cum o fi mai de „rusine” ? Sa mori sau sa tanjesti dupa „nemurire”?

        b) Am cautat , dar cautarile m-au condus nu la poetul acela mare ,ci aici : „https://arcaluigoe.wordpress.com/noduri-si-semnale/simfonia-ratarii-2007-cu-comentarii-originale/
        Vezi comentariul lui Stefy de la data indicata mai sus :

        c) Am cautat mai intai la scriitorii mari , dar negasind poemul scris de el, am adus ceva care sa fie „on topic”
        Aici:

        Cartea morţii – Marin Sorescu

        Semnează distrat
        În cartea morţii.
        Cartea vieţii a fost
        Ridicată discret adineauri,
        Şi arsă cu flacără mică
        În faţa casei.

        Cine a vrut să se uite
        S-a uitat descoperindu-şi capul.

        Sângele s-a întins puţin pe pagină,
        Îngerul îndoliat pune sugativa.

        Apropo, daca spuneti ca este un scriitor mare cum se face ca nu ati pus ghilimelele de rigoare si cum de nu l-a gasit nici „mr. google „?

        Apreciază

        • Stely said

          Mai corect :

          Simfonia Ratarii 2007 – Cu comentarii originale

          Apreciază

        • …pentru că am anticipat faptul că oricum unii vor încerca să caute si să lămurească misterul… Uneori când poetul este prea mare si prea voluminos însuși Mr. Google mai dă chix, fiind depășit de întâmplare. Poemul ii aparține lui Adrian Paunescu, dar fiind scris într-un stil destul de diferit de cel în care s-a consacrat în față publicului extra-larg, a eșuat în uitare, în magma masei cu poeme proaste, balast, cărora nu li se cuvine loc în aria de căutare a motoarelor lumii. Mie mi se pare unul dintre cele mai bune poeme ale sale, alături de cel intitulat „Plictiseala cu numele Beethoven”. 🙂

          Apreciază

          • Stely said

            Marturisesc ca negasind nimic la M. Sorescu am vrut sa merg la A.Paunescu, dar fiindca am zabovit cam multisor la topicele mentionate mai sus (comentarii etc) apoi la poeziile lui M.Sorescu am amanat cautarea pentru maine. Chiar am vrut sa-l mentionez , dar am fost indusa in eroare de lipsa ghilimelelor si, mai mult ,am intuit in stilul poeziei alte poezii(poeme) scrise de nick-ul „stefy” . 😉

            P.S . Ca argument ramane (tot maine) sa caut una dintre ele . 🙂

            Apreciază

  3. Poate (poate) n-ar strica să-i mai auzim si pe alții încercând să vorbească despre aceste banalități:

    Apreciază

  4. sau:

    Nu ne-or lămuri dar ne-or duce (cu vorba) in alte puncte de inflexiune si/sau de fugă (d)în care om putea zice câte altceva despre aceste banalități: viață, moarte, non/existență…

    Apreciază

  5. iar dacă nu, atunci:

    🙂

    Apreciat de 1 persoană

  6. Oricum după ce terminam cu moartea… cât de cât… de vorbit, încât să putem considera subiectul încheiat, si terminam si cu sensul vieții, cu entropia, cu gravitația, cu găurile negre, cu gena Galilei, cu Almele, cu Veșnica prăbușire, cu Laniakea, cu Drumul spre Sabadell, cu știința si dilemele Einstein-Bohr, cu sfinxo-babologia luciferică, cu paradoxul Fermi, cu Întrebările pentru domnul Sean, cu demonii îngerești ai lui Laplace si Maxwell, cu Călătoriile lui Pinocchio si ale Ilincăi Bernea… si cu celelalte câte si mai câte altele, amintite, îmbrobodite, mințite, refuzate, amânate, abandonate, uitate… (toate însă în neclintită așteptare, cu sufletul la gură), musai va trebui să vorbim o țâră despre Elon Musk. Să speram că nu-i apune steaua până atunci.

    Apreciat de 1 persoană

  7. Smaranda said

    Mie mi se pare bizar și chiar înfricoșător să trăiesc veșnic în același corp jucând același rol.😟

    Apreciat de 2 persoane

    • 1. Ah/aha, gen, vulpea, strugurii… 😁🙊

      Apreciază

      • Smaranda said

        Oare?🤔

        Apreciază

      • 2. „același”? Cum „același „? Același corp? Același rol?… Vă refereați (presupun cu certitudine 😉 ) la (vreo) identitate… iluzorie in fond. Cum sa fie corpul d-voastră același cu cel al fetiței de odinioară din clasa a-II-a, sau cu al adolescentei pârguite dornică de experiențe erotice si zburători? Cat despre roluri ce să mai vorbim… Păi ce? Se compară rolul d-voastră de acum cu alte roluri jucate de alte personaje sub aceeași „identitate”? Nici măcar cu rolul Fotosintezei la blog nu încape comparație. Alt personaj, alt rol, alte esențe… Si desigur alt trup. Științificii susțin că, la fiecare 3-4 ani întreaga materie care ne compune „bietele” corpuri este reciclata integral, alți atomi luând locul celor de odinioară… La cât mâncăm, bem, respiram si… excretăm… ar fi si greu sa ne păstram în trup aceeași materie si identitatea atomică corporală. Iar panta rhei nu doar pe partea materială, ci si pe cea spirituala… procesam nu doar materie, metabolizam cu elan si informație, redevenind mereu altceva. Asa că înfricoșarea in fața perspectivei aceluiași corp si/sau rol ar trebui, cred, nuanțată, explicitată, pentru a fi înțeles mai in profunzime mesajul conținut in remarca d-voastră nevinovată. Căci unul sau mai precis mai multe mesaje zac acolo in vorba smărăndească, unele explicite, altele nu, unele intenționate, altele nu… cum ni se întâmpla fiecăruia in timpul regimului tranzitoriu numit viața, in tentativa de a ne păstra departe de echilibru. Far, far away!

        Veșnicia ar putea oferi garanții serioase pentru roluri noi. Ce? Nu credeți că într-o mie două de ani o să fie posibil să vă treziți cu un regizor care vine si vă propune să jucați rolul principal in Good Will Hunting (partea a doua)? De exemplu… Sau rolul prințesei fără trup într-o producție meta-galactică. Orice este im/posibil. Deci nu vă fie teamă.

        Apreciază

      • Stely said

        @Arca lui Goe ,
        Eu cred ca Smaranda a fost sincera cand a spus ca i-a placut proza . Spun asta pentru ca si mie mi-a placut, insa m-am ferit sa ma exprim in cuvinte laudative intrucat stiu ca nu va plac . Cred ca acesta a fost si motivul pentru care Smaranda , vrand sa le evite si ea , a scris in asa fel incat sa riste sa fie inteleasa gresit. Asa cum de fapt cred ca s-a intamplat, daca am inteles bine din ceea ce ati spus aici :”Ah/aha, gen, vulpea, strugurii… 😁🙊”

        Nu am priceperea sa „insir „cuvintele ,incat sa se citeasca ” intre , prin si dincolo” de randuri, exact ceea ce gandesc si simt despre cineva sau ceva anume . ca sa fiu inteleasa bine in acelasi timp.

        Apreciază

        • Stely said

          Au( eu) am inteles gresit . Imi cer scuze amandurora . 😒
          Ar fi trebuit sa citesc comentariile fiecare la locul in care au fost scrise .

          Apreciază

        • @Stely – așa se întâmplă adesea, clarificările ulterioare sporesc confuzia anterioară, în special clarificările care trec, cuantic, prin furcile caudine ale experimentului cu fantă dublă… prezentele si/sau absentele martorilor (observatori) din preajma si intensitatea cu care aceștia își manifestă absența sau prezența de la zero la maxim (maxim unu… sau una, în funcție de gen) pot adânci confuzia si spori hazul. Exact ca în cazul de față. 🙂

          P.S. Interesante, plauzibile, valide interpretările pe care le propuneți d-voastră (STely) zicerilor SMarandei… care cred că rezonează cumva destul de armonic cu unele interpretări care ar putea fi aron/date cu brio zicerilor celuilalt comentator, care si el (la fel) debutează puternic, tot cu două consoane consecutive în deschidere, aka dl. FLorin… Nici nu este așadar de mirare ca d-soara OAna nu este deloc vocală, ci discretă… 🙂

          Apreciază

          • Stely said

            @Arca lui Goe , multumesc pentru intelegere .😊
            Revenind la tema si chiar la comentariul dvs de mai sus, as risca
            sa aduc in discutie teama de moarte care inca persista …
            Poate ca pentru noi este prea tarziu sa invatam „a muri vreodata” dar macar de aci incolo este nevoie de o preocupare a schimbarii a mentalitatii incepand chiar din „frageda pruncie”, in asa fel incat copiii sa invete sa valorifice in primul rand „miracolul ” vietii, avand drept consecinta dezvoltarea unor sentimente de fratietate si de respect pentru ceea ce detin prin nastere, anume” suporturile ” ( corpul si planeta )in care locuiesc/locuim . In final ar trebui sa fie invatati sa refelecteze in permanenta asupra „calatoriei ” lor prin viata, la tot ceea ce implica ea din toate pdvd : biologic, filozofic , religios si cultural.
            Constientizarea ca ar trebui sa se pregateasca pentru moarte in fiecare clipa ,vazuta ca pe o „mica moarte” ,este un deziderat . Daca privesti prin prisma transformarilor biologice ,viata poate fi considerata ” o succesiune de mici morti ” reprezentand de fapt o evolutie progresiva, de la inceput (nastere) pana la sfarsit (moarte). S-ar putea sa fie greu, dar cred ca ar fi singura solutie pentru a realiza ca moartea nu este altceva decat o pe-trecere spre alta viata.😐

            Apreciază

          • @D-na Stely – Eu unul n-as vota pentru o astfel de reformă a sistemului de învățământ. E si așa prea de-ajuns că au vârât ăștia cu de-a sila religia si educație sexuală în scoli, ca să te învețe (scolastic) nemurirea si cum să faci amor. Asta ar mai lipsi, să te învețe „ăștia” si cum să mori. Nu-i de ajuns că se screm să te învețe cum sa trăiești corect (politic)? De murit se poate muri si fără învățătură. Mori si gata. Brusc. Spontan. Si novicii devin instantaneu experți în materia asta, așa deodată, pe loc, în no time, la o adică. Om trăi si om vedea. Si ce atâta frică de moarte? Vorba aia, cine moare acum, nu mai moare la toamnă. Parca ajunseserăm la concluzia că-i mai bine să Obliviscaris ut vos mos mori. Ce facem? Ne întoarcem la Memento mori? … biologic, filozofic, religios si cultural… 🙂 aka rațional-sentimental

            P.S. Din comentariul d-voastră, eminamente materialist dialectic, rezultă / răzbate credința d-voastră în viața de apoi. Si atunci? De unde teama de moarte?

            Plus că odată cu noile prefaceri si cu tranziția la post-umanism si inteligență artificială, s-ar putea să nu mai fie nevoie, să nu mai fie cazul, si toate discuțiile de acest gen să fie aprioric depășite.

            Spuneți-mi vă rog, ați vărsat vreo lacrima la moartea d-lui Parameci? A fost în fond o mică tragedie. A murit fără lumânare si fără să-l fi învățat cineva ceva sau cum se face. A murit si gata. V-a încercat vreun regret? Dar de zâmbit ați zâmbit văzându-l cum a viețuit? Care vi s-a părut a fi fost mai interesantă, viața sau moartea parameciului? Nu, serios, acuma.

            Apreciază

          • Stely said

            Pai tocmai ce ma gandeam, cand priveam cu interes ce linistit si fara grija moare „dl Parameci „, ca ce bine ar fi sa mor ca el : nevazand , nesimtind , nestiiind ce se pertrece de fapt . N-am varsat nici o lacrima, deci. Insa nu pot sa spun ca asta nu s-ar intampla chiar si la propria-mi moarte . 😫

            P.S. N-am pomenit scoala in contextul invatarii „artei de a trai si de a muri in pace ” , am propus doar o schimbare a mentalitatii celor care vor dori sa „revolutioneze”perceptia mortii . Ar fi ca acestia sa fie ,poate ,parintii in intimitatea locuintei lor, sau alte persoane dornice sa-i ajute sa inteleaga mai din timp. Dar da , cred ca se va revolutiona de la sine cu ajutorul altor mijloace , bunaoara , cu ajutorul IA.
            Acuma, na, nu-mi propun sa mor de grija altora . 🙂
            PPS .Imi pare rau ca nu va simtiti bine intre „ST-ARCA-SM”. ☹

            Apreciază

          • Ba pardon, că mă simt foarte bine… 🙂 Tocmai încercam o ușoară ironie la adresa anacronismului din proverbe.

            N-am vărsat nici o lacrima, deci. Insa nu pot sa spun ca asta nu s-ar întâmpla chiar si la propria-mi moarte. 😫” – Cum să interpretez aceasta zicere?

            Apreciază

          • Aaaa, si încă ceva… Ce credeți, dl. Parameci a murit de moarte bună, sau nu? In tot cazul, desi pare să fi murit fără rost (fără sens?!) de o moarte care nu a servit nimănui, nu știu în ce măsură s-ar putea considera c-a murit prematur. A murit prematur? O fi trăit destul? Ar fi fost oare mai nobil dacă murea înghițit de vreo altă dihanie microscopică, spre folosul acesteia?

            De ce-ai murit parameci cu fața cea pala? Fără a dori să vă influențez eventualele răspunsuri la întrebările de mai pre/sus, eu as zice că după câte-mi pot da eu seama parameciul a murit pentru că suferea de parcimonie. Prea-si mânca de sub unghie. 😦

            Apreciază

          • Stely said

            Ei, da , parameciul a murit de moarte buna (naturala) . Si nu a murit degeaba , ci cu simtul datoriei implinit . Si-a facut datoria intru’ supravietuirea speciei . Acuma, daca tot ni l-ati prezentat intr-o ipostaza neferciita, eu il voi prezenta acum in ipostaza cea mai fericita din viata lui. Iata aici ce frumosei sunt si cat de complexa este reproducerea ( actul de conjugare sexuala) : 🙂

            Plus de asta nici el nu este mai bun decat „dihaniile ” care-l mananca, ci face la randul lui victime, considerat fiind un rapitor. Adica, hălpăie rapid o „gura” de lichid in care se afla particule organice (vegetale si animale). Prin urmare, nu are cum sa-si ” manance de sub unghie” ca ” balta-i” mare si are destul „peste”. 🙂
            Va spun eu , e bine sa fii parameci .😁

            Apreciat de 1 persoană

          • O fi bine să fi parameci (daca ziceți d-voastră), dar eu unul nu cred să fie suficient de bine. Totuși în onoarea si în amintirea d-lui Parameci as propune, ca dedicație muzicală, o melodie simbolic intitulată:

            Cred 😉 că există si o variantă mai populară, pe care o cânta odinioară fătuca, Maria T, pe placul multor parameci.

            Apreciază

    • Smaranda said

      Da, de fapt am vrut să spun că mi-a plăcut foarte mult ce și cum ați scris. Este ceva ce poate fi citit de mai multe ori și numai de dragul cum sunt înșirate cuvintele.

      Apreciat de 1 persoană

      • @Smaranda – Vorba ceea, eu, ca poet, mă știți, în momentele mele de inspirațiune si concubinaj cu muzele, zânele si ielele, de… stau bine cu înșiratul, deșirând cuvinte goale ce din sensuri n-au să sune. Cam același lucru mi l-a reproșat si prietenul meu, dl. Florin, că prea pomenesc nemurirea… din vorbe doar, în zadar, fără s-o si ofer muritorilor cititori, în dar. Dar d-voastră ați mers un pic mai departe, refuzând-o anticipat, cu un pas mai devreme, parcă înadins pentru a evita să mă vârați într-o astfel de încâlcită încurcă metafizică. Faptul că ați cedat (după 3 ore) unui impuls suplimentar de duioșie, pentru a mă mângâia cu vorbe bune pe creștetul literar, este o altă parte reconfortantă a bagajului de mesaje conținute în cele două succinte comentarii ale d-voastră. Vă mulțumesc pentru încrederea acordată. Încredințarea unor astfel de mesaje (…) necesită musai încredere în adrisantul ne/cunoscut. 🙂

        P.S. N-am habar care este sensul morții (sau dacă o fi vreunul). Habar nu am care este sensul vieții (sau dacă o avea vreunul). Habar nu am nici măcar ce este viața (si de ce). Habar nu am ce este moartea (sau dacă există așa ceva). Habar nu am de toate acestea. Nu le știu nici pentru mine, darămite pentru alții… Prin urmare vorbitul despre ele si eventuala provocare a vorbelor (sau tăcerilor) altora, în acest (non)sens, nu are ca scop clarificare, lămurirea, limpezirea, stabilirea acestora (or fi fiind absurdități fără seaman si fără capăt)… ci, cel mult, ajungerea la un soi de acord armonic, la o clarificare lematică (care să fie lemă. nu dilemă), pentru discuțiile pe celelalte teme, cele simple, înșirate in topic… N-om afla (aici) ce este viața, moartea, nemurirea si care sunt, dacă sunt, sensurile acestora. Mulțumitor ar fi dacă am reuși să articulam ce credem noi că s-ar potrivi să fie (în marele, infinitul (?) peisaj), sau, ce am vrea noi să fie toate acestea, dacă am putea decide (liber /?!) ce să fie. Ce să fie? Ce să fie, ce să fie, oameni în toată firea si nu de dăm seama ce să fie. A trecut…. Acceleratul. Iaca ce să fie. 🙂 Dacă nu cer prea mult! Știu, știu, cer prea mult. La banii ăștia nici n-ar trebui să mă încurc cu voi, dar am suflet mare. Ca Pepe, cel mai om deștept din lume. 🙂

        Apreciază

        • Smaranda said

          „…impuls suplimentar de duioșie „, sună foarte fain.🙂
          Cu toate că mă dau paranormală, nici eu nu știu care- i sensul vieții, al morții și alte sensuri. Nici după întâmplarea ce o voi povesti cu permisiunea domniilor voastre, nu am devenit mai deșteaptă.
          Anul trecut am avut proasta inspirație să alunec pe o foaie de hârtie și am căzut ca o scândură pe ciment. Evenimentul a fost atât de surprinzător că nu am apucat să fac ceva contra: dat din aripi, pus mâini în față, etc. Amu începe partea interesantă. Eram în picioare în timp ce priveam cu multă uimire cum corpul meu, în slow motion, foarte slow, se prăbușea. Așa fără corp vezi totul, în toate direcțiile fără să întorci un evental cap pe care nici nu îl ai.
          Vedeam coridorul material dar și partea imaterială. Undeva stânga sus, ca în rama unei uși care nu era ramă dar nici ușă, eram tot eu- un ceva umanoid fără trăsături ale feței, doar lumină- îmbrăcată într-o haină roșu-aurie. Lângă mine îngerul păzitor, identic cu mine, în spate încă 2 sau 3 ființe identice. Aveau mâinile pe lateral ridicate ca într-o îmbrățișare largă. Izbitura corpului de ciment m-a tras în corp. Am stat nemișcată vreo 2 minute încercând să prinesc aer și să aflu dacă mai pot mișca degetele, picioarele, mâinile. M-am ridicat încet și mi-am continuat cu dureri treaba. A doua zi am mers la ortoped. Nici o fractură, nici o fisură. Doar la genunchiul drept o umflătură foarte albastră.
          Deci eu nu sunt corpul și după ce acesta a murit eu am altă treabă. 🙂

          Apreciază

          • @Smaranda – Relațiile d-voastră cu lumile de dincolo, de din imaginar, sunt de-a dreptul fascinante, iar faptul că sinele d-voastră (multiplele d-voastre sine-uri) de de dincolo sunt așa de lipsite de inhibiții încât să-si manifeste prezența si să-si îngăduie să lase urme pe dincoace de frontiera subțire de dintre lumii, dăruindu-vă cu amintiri povestibile în cuvinte, este un ceva de-a dreptul… cum să zic?, inefabil. Există un program/algoritm numit MidJourney, poate ați auzit de el, capabil să creeze imagini fotografice/picturale uluitoare pe baza unor simple descrieri în cuvinte. Frumos ar fi să-i oferiți (si lui) cuvintele care descriu această experiență (paranormală) a d-voastră, si să vedeți ce imagini vă oferă… si cât s-or potrivi cu cea văzută de smarandele de lumină.

            Vietnam. Bubba este pe moarte, rănit de gloanțe. Cu o disperare resemnată îl întreabă pe Gump: „Forest, de ce se întâmplă toate astea?„, iar Forest îi răspunde fără să stea pe gânduri: „Pentru că ai fost împușcat”.. Nimic mai simplu.

            Deci eu nu sunt corpul și după ce acesta a murit eu am altă treabă.” – Este o concluzie admirabilă, as putea zice. D-voastră puteți spune orice, pentru că oricum eu nu am cum să vă verific. 🙂

            Apreciază

          • Apreciază

  8. ST-ARCA-SM… Se zice că între două nu te plouă… Dar nici bine nu-ti e… 🙂 Proverbe, vox populi.

    Apreciază

  9. Ioan M. said

    A republicat asta pe Cronopedia.

    Apreciat de 1 persoană

  10. Un alt domn Parameci, pe nume Willis, nu se simte prea bine. Cândva era personaj principal in Deadlock, Out of death si mai ales Die Hard… filme tari. Se pare ca Bruce nu va mai juca în niciun film… 😦 Ce sa mai zicem de Nicolson, retras strategic in conacul de odinioară a lui Brando. Sau de Brando însuși…

    Apreciază

  11. Oana said

    Sincer… știind că-i spuneți „vierme” lui Iosif, am crezut că el este pe moarte. Chiar m-am rugat pentru el, să-i dea Domnul sănătate.
    Sper să fie bine sănătos și să comenteze efervescent pe bloguri.

    Apreciat de 1 persoană

    • Stely said

      @Oana,
      Incerc sa descifrez , din comentariul dvs, daca exista vreo incercare de raspuns la intrebarea „care este sensul vietii” si nu reusesc . Nu reusesc deoarece cuvintele dvs nu au nici un sens . Au doar o anume doza de absurditate . Faptul ca il aduceti in discutie „hodoronc -tronc ” pe Iosif mi se pare hilar , el nefiind prezent ca sa va sustina aberatiile. Legatura „viermelui ” cu Iosif , care ati banuit ca ar fi pe moarte, este cel putin amuzanta . Pai daca ar fi vreo legatura ar fi insemnat ca Iosif sa fi murit deja,iar ruga dvs la „Domnul” sa-i dea sanatate ar fi fost zadarnica. 🙂

      Apreciază

      • Oana said

        Nicio rugă nu e-n zadar.
        Dacă al meu comentariu e off-topic, va ajunge la groapa de gunoi – nu-mi fac griji, dl Goe este extrem de obiectiv întotdeauna.
        Am expus fix ce am gândit. Despre sensul vieții și al morții nu-mi permit să vorbesc. Niciodată.
        Cu aceleași gânduri bune, dna Stely!

        Apreciază

        • @Oana – Mesajul d-voastră este off topic dar nu excesiv de off topic. Sunteți cumva prin zonă. In plus nu cred să fie vorba despre o atare inadecvare făcută înadins. Pare mai degrabă a fi fiind felul d-voastră de a vorbi despre sensul vieții și al morții prin interpuși. L-ați băgat pe Iosif la înaintare, dar cam cu de-a sila… si cam fără rost… Dar, daca ați urmărit cu atenție felul in care sunt selectate mesajele care sunt transferate la groapa de gunoi, sunt sigur ca știți exact care mesaje nu se califică din prima pentru a eșua sau pentru a-si găsi acolo gloria.

          P.S. Si noi tot așa! Despre sensul vieții și al morții nu ne permitem să vorbim. Niciodată. Serios. Se pare că ne potrivim. Si-n privința asta. Si la urma urmei ce-ar putea fi de spus? Nimic. In fine, ce vă pasă? Întrebarea mea, cu toată considerația, ar fi, dar despre alte sensuri … sau despre altceva … vă permiteți să vorbiți? Vreodată. De curiozitate. 🙂

          Apreciat de 1 persoană

      • Stely said

        … mai corect ,ar fi trebuit – ” raspunsul la intrebarea care este sensul mortii … .

        Apreciază

    • Stely said

      Oana , spuneti :”eu am spus ce am gandit .” Tocmai asta am vrut sa stiu de la dvs, in conditiile in care ati facut niste afirmatii carora eu nu le-am gasit sensul . Faptul ca nu va permiteti sa vorbiti despre „sensul mortii si al vietii” explica intr-un fel de ce l-ati adus pe Iosif in fata , dar ce ati gandit „sincer” inca nu inteleg.

      Apreciază

      • Oana said

        Sincer, am gândit că dl Iosif e în pericol – dl Goe numindu-l mereu vierme, limbric, troll etc, am crezut că la dumnealui s-a referit când a postat videoclipul. O metaforă, dacă vreți.
        Aștept ca dl Goe să pună aceste comentarii (ale mele) în groapa de gunoi – având în vedere că n-am reușit să mă fac înțeleasă sau că, în mod cert, am interpretat greșit, motiv pentru care îmi cer scuze.

        Apreciază

    • @Oana – Cred că înainte de a lua în considerare bizarul d-voastră comentariu (si eventualul/lele mesaj/e conținut/e, if any) mai întâi s-ar cuveni făcute câteva precizări/ajustări. 1. Parameciul nu este vierme. Un vierme este echivalentul câtorva miliarde de parameci. Miliarde! Înțelegeți? Miliarde. Diferența subtilă dintre unu si miliard are implicații colosale in biologie, filozofie… si… altele… 2. Nu cred să-i fi spus lui Greblea „vierme” sau să-l fi numit vreodată așa, cu atâta imprecizie. Nu e genul meu. Cred că n-ați fost d-voastră atentă. In categoria viermi intră câteva încrengături de animale, fiecare cu câteva clase, multe ordine, subordine, genuri si specii, inclusiv simpaticele anelide, precum râma, de ex. (porcul râmă, dar râma nu porc). Iosif al dumitale e din încrengătura nematode, mai precis limbric, si l-am numit așa întrucât este un parazit. Un limbric care se crede papagal. Vorbitor. Asa crede el. In realitate este un parazit necuvântător care tine să polueze cu zgomote tot spațiul virtual. Asta este el, o specie sacabroasă de parazit virtual. Cum v-o fi venit d-voastră (în minte) să-l asociați pe scabrosul limbric cu simpaticul parameci asta numai bunul Dumnezeu ar putea-o ști. Ideea c-ar fi fiind/fost în vreo primejdie e o prăpastie de-a d-voastră, în cazul în care nu-i cumva doar o încercare de șaradă si metaforă prin care doriți sa dați lumii de știre ceva (cine stie ce) despre relația d-voastră cu limbricul. Desigur, fiindcă ați adus vorba, si noi îi dorim să fie sănătos, dar de comentat să comenteze efervescent… exclusiv pe blogurile gazdă pe care zgomotul (fojgăiala clisoasă) pe care-l produce Iosif este necesar pentru a face diferența între tăcere si neant. Încolo nu.

      Acestea fiind zise (ca precizări) aș remarca faptul că bizarul d-voastră comentariu slujește (ca ofrandă) ubicuitatea limbricului, si așa generalizată ca poluare, în spațiul virtual. Ce vă veni?

      Apreciat de 1 persoană

      • Oana said

        Nu știu, dle Goe. Poate am avut un moment de slăbiciune. Sau de ieșire din vreo transă pe o poartă greșită (vă amintiți ce-mi spuneați mai demult…). Probabil dl Iosif e bine merci, pe potecile netului. Nu am nicio legătură cu domnia sa și nici nu doresc a avea.
        Îmi cer scuze că am bătut din taste așa, fără sens. Mi se mai întâmplă.
        Cu respect, toate cele bune!

        Apreciat de 1 persoană

  12. Tony said

    „Călătoriile lui Pinocchio si ale Ilincăi Bernea” :))))))) Ar fi mai simplu sa deschizi un forum pentru fiecare articol :))) . Eu unul ma pierd aici si nici indicatii Braille nu am . Ce mai fac prietenele de la bel-esprit? parca erau si 2 mocofani pe acolo sau erau doar adminii … Se lucraza la site non-stop zici ca e o trivia cu zero populatie.
    Asta cu sensul mortii am aprofundat aseara cand pe voyo sez 13 ep. 4 Bobo a dat un golden unei fetite de 12 ani care a prestat dans contemporan … unde auzeai o melodie .. „how many seconds does it take you to drown?” eu am experimentat asta si nu e funy. Multi nu stiu ca acolo timpul are o alta dimensiune… tot aseara am aproximat ca aici 1 minut e cam 20 dincolo, dar daca zic 30 stii ca mint 🙂 Si moartea face parte din viata

    Apreciază

    • Pierdut e totu-n zarea tinereții, iar timpul crește-n urma mea… mă-ntunec… Nu ești singurul care se pierde-n încâlcelile de pe aici, că nici eu n-am mai mult succes. Nu știu ce-o să mă fac cu entropia asta galopantă. Forumuri noi?! Asta ar mai lipsi… 😦

      Moartea face parte din viață?! Generoasă remarcă as zice… Optimistă. Să nu fie invers. 😦 Care noțiune e mai cuprinzătoare si care pe care o include rămâne încă de văzut, de negociat, de compromis… Poate că până la urmă o dăm la pace, acceptând că sunt, de fapt, fix unul si același lucru.

      Ai experimentat asta ?!!!? Wow! Details please!

      Apreciază

      • Tony said

        E greu de scris insa fac un rezumat… o zi de august la Marea Neagra acum 17 ani cred, sotie…copil suna cunoscut nu? Dupa 3 saptamani la mare m-am decis ca in ultima zi (binenteles) sa fac o prima si ultima baie. Am aprins tigara, am sorbit si ultima picatura din cafea, mi-am pupat sotia, am vazut ca fata era in carucior si dormea in zgomot de valuri la umbra sub atenta supraveghere a mamei, am predat verigheta ca imi aluneca, m-am filmat ca in vloguri cu „pa mama!?” Am intrat in apa pana la umeri, apoi… M-a luat valul pe sus si cand sa aterizez … nu mai era nisip. Valurile din ce in ce mai mari m-au tras in larg. Oricat inotam nu avea nici un sens. Cu cat inoti mai repede spre mal cu atat esti mai tare in larg. Eu din inima orasului Iasi, crescut printre betoane, sa inot 15 minute era ceva SF si cand alergam dupa autobuz 50 de metri trebuia sa imi trag sufletul stand jos stergandu-mi sudoarea de parca am impins autobuzul. Prietenii de pe mal nu au putut sa iasa in larg cu salteaua de parca era o bariera invizibila. Dupa alea 15 minute prietenii nu ma mai vedeau de pe mal si nici eu nu mai vedeam malul, doar presupuneam ca valurile duc spre tarm. Versiunea aia cu salvamarii e in alt film, aici e fara ei. Pot spune cu mana pe inima ca a fost momentul ala zero, cand esti inert plutind cu fata in jos, cand nu iti este foame si nici sete, cand esti impacat cu tine, ai un sentiment cald si profund, esti zen cu gravitatie zero. Un val mi-a venit in ceafa si fara sa vreau am facut tumba in apa iar cand am iesit la suprafata am luat cea mai frumoasa gura de oxigen plina de aerosoli „de la mama lor”. Doi baieti din Craiova cu o saltea m-au vazut si au venit dupa mine, ei erau deviati de la doua statiuni dinspre nord spre sud si de vreo doua ore incercau sa ajunga la mal. M-au lasat sa ma odihnesc pe saltea apoi toti trei am inotat de pe saltea spre mal infruntand val dupa val, pana am atins nisipul… oh ce sentiment placut. Dupa ce am ajuns in camera, prietenii au intrat si ei la mine cam neinvitati dar era de inteles… 1-2 minute de liniste. Imi era foame… incerc sa tai o felie de paine dar nu puteam, din cauza febrei musculare dardaiam din toate incheieturile 🙂 toti am izbucnit in ras timp in care prietenii s-au ridicat si au plecat, fiecare dandu-mi cate o palma mai in gluma mai in serios cand peste cap cand peste fund. Si uite asa a inceput sotioara cu scandal si panarama … (bine sunt mai multe de scris dar e doar un rezumat). Anul trecut fiica mea de 17 ani a facut cunostinta pentru prima data cu Marea Neagra involburata, ea fiind obisnuita cu apa din Grecia m-a intrebat logic „Tati dar eu unde inot?” I-am raspuns „La piscina”.

        PS. Nu mai tin minte multe detalii, corpul mi-a fost bombardat numai cu mesaje si eram cam extenuat insa momentul ala zero nu ai cum sa il uiti ever. Stiu ce urmeaza sa ma intrebi: 45 de minute mi-a zis sotia

        Apreciază

        • @Tony – Mă așteptăm la detalii despre… aseară când ai aproximat că aici 1 minut e cam 20 dincolo, că dacă ziceai 30 as fi știut că minți… Dar nici așa nu e rău. Interesantă si memorabilă întâmplare, de vreme ce-ai ținut-o minte așa în detaliu. Faptul că te-ai gândit s-o redai aici nu-i mai puțin uimitor… întrucât, în mod miraculos as zice, am trecut cândva, demult, printr-o întâmplare neverosimil de similară. Este drept că șabloanele universului sunt în număr limitat si d-lui are obiceiul să le refolosească fără scrupule, dar parcă nici chiar așa, mai ales în privința cuiva cu care am partajat în trecut pseudonimul literar (am fost un Tony, știai presupun) si cu care partajez, într-un prezent imperfect simplu, pseudo-fascinația bernea-ilincă-iadă, si nu numai, nu? Obișnuiam să înotam prin larg la Eforie Sud, de la un dig la altul. Intr-o zi am prins (ne-au prins) niște valuri mari, care ne trăgeau cu insistență înspre larg. Ni se spărgeau în cap luându-ne aerul, apoi contra curentul din spatele valului ne împingea, cu sadică indiferență, în spre larg, spre orizont. M-am speriat si am decis brusc să nu mai înot așa, paralel cu tărâmul, spre capătul celuilalt dig, ci să pornesc direct spre mal. Tot ceea ce ai descris în comentariul tău se potrivește uluitor de exact (mai puțin apariția unor salvatori cu saltele). La un moment dat am avut senzația c-as fi ajuns destul de aproape de mal, într-o zonă în care pot atinge nisipul stând în picioare si m-am oprit din înotat. Mare greșeală. M-am scufundat sub nivelul apei, atingând fundul marii, si m-am împins cu putere în sus, dornic de o gură de aer, doar că la suprafață, perfid, mă aștepta un val, care în loc de aer mi-a oferit apă, apă sărată si alge. Am reușit să ies încă odată la suprafață, nici eu nu știu cum, si, spre marele meu noroc nu m-a mai întâmpinat chiar atunci un alt val. Am pornit-o iarăși înot si am înotat aproape până am ieșit în decor pe plajă, până când am atins nisipul cu burta, ne mai îndrăznind să testez nivelul apei. Era ziua marilor valuri. In săptămâna aceea s-au înecat la Eforie Sud 5 oameni, doi în larg, trei izbiți de stabilopozii digurilor. Valuri nu glumă.

          Acuma ar trebui să precizez (în completare) că la vremea respectivă eu nu eram însurat, dar că totuși, împreună cu soția si cu fiica nou-născută am fost si eu altădată la mare, aceeași mare Neagră. Nici cu acea ocazie nu s-a întâmplat nimic dramatic, cu excepția unui mic amănunt care si-ar putea găsi un oarecare rost în peisaj. Intr-una din zile, când plecam de la plajă împreună cu soția si cu mândra creatură purtată în port-bebe, m-am întâlnit cu o fostă iubită de demult, pe care n-o mai văzusem hăt de pe-atunci, din era marilor valuri. Se ducea la plajă împreună cu familia ei, soțul si un băiețel de vreo 4-5 ani. Ni s-au intersectat pentru câteva clipe privirile, apoi am lunecat firesc, unii pe lângă alții, si duși am fost. De atunci n-am mai văzut-o si nici n-am mai auzit de ea. Tu? Ai si tu vreo astfel de poveste în bagaj? 🙂

          Apreciat de 1 persoană

  13. Mai în glumă, mai în serios, am putea accepta concluzia că sensul morții este același cu sensul (săgeții) timpului, adică cu sensul (creșterii) entropiei (?!), adică… Adică?

    … în fine, iar fără de glumă si fără vreo seriozitate am putea însă aprecia non-sensul morții si frumusețea perpetuă a vieții. Că viața e frumoasă oricum, nu-i așa? 🙂 🙂 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat: