(b)Arca lui goE

b-Log anonim, amator si ventrilog al celor fara de blog. Despre NIMIC

Care fata-i mai frumoasa?

<< Inapoi la Contra Lovitura de Stat

Dupa cum mentiona si Marin Sorescu, inventatorul metodei de citire a textelor cu echerul (sa nu uit sa-l trec la bibliografie), sensul unei intrebari cu formulare fixa este variabil in limite largi, in functie de context. Acest lucru este cu atat mai vizibil atunci cand intrebarea cu formulare fixa si sens variabil este adresata unor mase mari de oameni al caror raspuns poate determina declansarea (in cascada) a unor modificari, in context, inclusiv asupra contextului. Sa luam in considerare un sondaj de opinie ipotetic ce ar urma sa fie intreprins, de catre o revista la moda, intr-un oras oarecare, pe baza caruia ar trebui sa se stabileasca in mod neoficial „Care fata-i mai frumoasa”. Rezultatele sondajului de opinie, la care sunt invitati sa participe, voluntar, oricare dintre cetatenii orasului, urmand sa fie publicat in revista cu pricina. Candidatele oficiale la titlul de „Miss Oråsanca” sunt selectate (prin vot secret, cu bile) de catre consiliul de redactie al revistei pe baza fotogratiei trimise de catre doritoare, din oras sau de la tara (din satele invecinate si comunele sub-urbane). In functie de simtul estetic personal (sau de interese),  membrii conslilului pot accepta in concurs un numar de candidate. Maximum 100, minimum doua. Pozele sunt postate in monitorul oficial si cetatenii voteaza. Fata care primeste cele mai multe voturi este declarata cea mai frumoasa fata din oras, iar cea care primeste cele mai putine este declarata fata cea mai urâta din oras (sau de la tara, ma rog). Destinul lor, al fetelor, dar si al orasului va fi marcat desigur de rezultatul votului. Dupa cum va puteti imagina asemenea sondaje de opinie chiar se practica in unele orase (de ex. in America) o data la 4 ani. Partea interesanta intervine atunci cand intrebarea cu formulare fixa (Care fata-i mai frumoasa?) este insotita de precizari suplimentare. Ei bine aceste precizari suplimentare, aparent inofensive, nevinovate, facute „doar” pentru a incuraja participarea la vot, in scopul nobil de a obtine a mai buna acuratete si reprezentativitate, au darul de a altera dramatic (dar dramatic de tot rezultatele). Daca se organizeaza tombole, chermeze sau se ofera mici si/sau bere gratis, ori reviste Play Boy in ziua votului, rezultatul votului va fi usor influentat. S-a constatat insa ca intentiile de vot sunt puternic influentate, ajuncandu-se la rezultate foarte diferite in cazul in care, in regulamentul de concurs, este mentionata,  discret, urmatoarea clauza: Dintre cei care o vor fi votat chiar pe castigatoare, anticipand astfel corect rezultatul scrutinului, se va desemna, prin tragere la sorti, castigatorul unui frumos premiu de 10 mii de euro (care se vor plati esalonat, pe baza unei cote lunare, ca spor la salariu, in urmatori 4 ani). Ei bine n-o sa credeti  dar aceasta clauza aparent nevinovata schimba cu totul si cu totul rezultatul votului. S-a demonstrat practic.

In primul rand ca va creste, in randul celor care sunt atrasi la vot, numarul si ponderea acelora care nu sunt interesati de problema frumusetii in sine ci de bani. In al doilea rand,  si asta este decisiv, alegatorii n-o vor mai alege pe fata care li se pare lor insisi in mod sincer a fi cea mai frumoasa ci pe cea despre care cred ei ca ar putea placea multor altora, majoritatii, incercand astfel sa se plaseze ei insisi in tabara castigatoare. Rezultatele sunt alterate la fel de dramatic, in aceste conditii, si daca se voteaza nu fete ci masini, vinuri, macaroane sau fotbalisti. Acest fapt a fost demonstrat practic. Pentru ca votul sa fie intr-o buna concordanta cu preferintele reale ale publicului si sa reflecte cat mai exact (si mai democratic) opinia majoritatii, mecanismul de votate ar trebui protejat de orice influente si perturbari colaterale, premii, tombole, amenintari, informatii preliminare despre intentiile de vot si de participare ale altora. Intrucat insa, din pacate, acest lucru nu numai ca nu se intampla in procesele electorale reale, ci dimpotriva este stimulat si promovat de persoane interesate,  si pentru ca pana si componenta lotului de canditate poate fi manipulat de catre redactia revistei, este prosteste ca alegatorii, ca mine si ca d-voastra sa se duca la vot cu capul in sac, focusati exclusiv pe buletinul de vot.  Orice cetatean (cat de cat) responsabil trebuie sa vada dincolo de reguli, meta-regulile si sa actioneze inteligent in acord cu ele, fara a incalca regulile.

<< Inapoi la Contra Lovitura de Stat

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: