(b)Arca lui goE

b-Log anonim, amator și ventrilog al celor fără de blog. Despre NIMIC !

Un pic despre Nihil, Sine si Deo!

Posted by Arca lui Goe pe iunie 1, 2024

In câteva dintre „prozele” expuse anterior pe Arca lui Goe (1),(2),(3), am adus în prim-plan (în atenția cui s-o găsi), două mici capodopere (de artă) definitorii pentru doi artiști amatori, care le-a adus acestora faima, gloria cu care cei doi au intrat în conștiința publicului. Prea puține alte lucruri, detalii, mărunțișuri, se vor ști si/sau vor conta despre fizicianul Eugene Wigner si filozoful Thomas Nagel, în afara celor două eseuri care le-au adus celebritatea / notorietatea, marcându-le definitoriu existenta si anume: „Efectul neașteptat al matematicii în științele naturale” – Eugene Wigner (1960) si „Cum este să fii un liliac?” – Thomas Nagel (1973).” Sensul venirii celor doi mauri pe lume a fost acela de a fi medium-urile potrivite care au făcut posibila apariția in lume celor doua eseuri, atât si nimic altceva (one single OPUS in a live is life). Efectele stârnite pe Arca lui Goe cu ocazia pomenirii celor două eseuri au fost relativ ample (relativ la standardele (b)Arcei) dar foarte eterogene, colaterale, departe de spiritul, aura si conținutului capodoperelor si de intențiile cu care au fost pomenite in context arcagoeologic. Nu s-a coagulat mare lucru din hârjoanele cu pricina. In episodul de azi intenția este de a lămuri cum se face că, de fapt, cele doua eseuri nu dovedesc existenta lui Dumnezeu, asa cum s-a speculat, in siajul emulaților create la apariția articolelor, întreținute spontan de către public întru coagularea popularității lor, mult exagerate astfel.

1. “Efectul neașteptat al matematicii în științele naturale” – Fizicianul Eugene Wigner speculează filozofic asupra succesului remarcabil al matematicii în descrierea lumii naturale. El susține că conexiunea profundă dintre matematică și realitatea fizică este surprinzătoare, aproape “neașteptată”, evidențiind eficacitatea modelelor matematice în prezicerea fenomenelor naturale, chiar și atunci când au fost inițial dezvoltate fără o motivație empirică specifică… adică teoreme si teorii matematice dezvoltate si demonstrate matematic, anticipat, „în joacă”, fără un scop practic anume, ce se dovedesc, mai devreme sau mai târziu, potrivite pentru a descrie anumite fenomene observabile în lumea fizică. Punctele cheie ale eseului filozofic al fizicianului Wigner se referă la:

a. Abstractizarea matematică: Wigner subliniază că matematica oferă un limbaj puternic pentru exprimarea legilor fizice. Caracterul abstract al conceptelor matematice permite o formulare precisă a teoriilor care depășesc contextele specifice.

b. Puterea predictivă: Ecuațiile matematice, precum ecuațiile lui Maxwell în electromagnetism sau ecuația lui Schrödinger în mecanica cuantică, au prezis constant rezultate experimentale. Această eficacitate este uimitoare, având în vedere că matematica este o creație umană.

c. Armonie inexplicabilă: Wigner se minunează de alinierea “neașteptată” dintre structurile matematice (de exemplu, transformatele Fourier, teoria grupurilor) și fenomenele naturale. De ce ar trebui universul să respecte legi matematice elegante?

Știința n-ar putea nicicând si nici cum să explice de ce lumea exterioara este descriptibilă matematic.

2. “Cum este să fii un liliac?” Filosoful Thomas Nagel explorează limitele explicațiilor științifice obiective în ceea ce privește experiențele subiective. El susține că există ceva fundamental ireductibil în privința conștiinței și a perspectivei în prima persoană. Nagel folosește exemplul experienței senzoriale a unui liliac pentru a ilustra acest punct. Puncte cheie ale eseului filozofic al filozofului Nagel se referă la:

a. Experiența subiectivă: Nagel afirmă că înțelegerea proceselor fizice ale ecolocației unui liliac nu surprinde cu adevărat cum este să fii un liliac. Aspectul subiectiv al conștiinței rămâne eluziv.

b. “Perspectiva liliacului”: Nagel introduce conceptul de “perspectivă a liliacului”. În timp ce putem descrie comportamentul și fiziologia liliacului, nu putem înțelege pe deplin experiența sa subiectivă de navigare prin ecolocație.

Știința nu l-ar putea face nicicum si nicicând pe om să înțeleagă pe deplin, să stie, să simtă cum îi e liliacului să fie liliac (sau oricărui alt sine diferit de cel propriu).

Ambele abordări ating/vizează așadar limite ale explicației științifice. Lucrarea lui Wigner ne încurajează să apreciem țesătura matematică a universului, în timp ce eseul lui Nagel ne reamintește de misterele de dincolo de observația empirică. Am putem spune că optimismul lui Wigner contrastează cu perspectiva sceptica a lui Nagel asupra limitărilor intrinseci. Cele doua încordări intelectuale, ne provoacă să luăm în considerare interacțiunea dintre cunoașterea obiectivă și experiența subiectivă… să le definim mai exact, să le distingem mai precis, si sa sesizam mai bine diferențele si frontierele care le separa…

Desigur ca cele doua articole ale celor doi speculanți sunt doar vorbe si din vorbe se pot spune multe, aproape orice, într-o mulțime de feluri care pot suna în si mai multe feluri, dând fiecărui sansa să audă ce vrea, ce poate, ce-i trebuie. Tu ce-ai auzit? Conține vreunul dintre aceste două eseuri dovada existentei lui Dumnezeu? Care dintre ele ti se pare mai convingător în acest sens?

UPDATE: Era vorba despre două eseuri care au facut vogă la vremea lor („Efectul neașteptat al matematicii în științele naturale” – Eugene Wigner (1960) si „Cum este să fii un liliac?” – Thomas Nagel (1973).” ). La finalul topicului „un pic despre Nihil, Sine si Deo”, am adresat publicului versat si rafinat din spatiul socializarii virtuale, pe care contez în desert, ca pe mine însumi, două mici, genuine si ingenue întrebări capcană: (citez din memorie): „Conține vreunul dintre aceste două eseuri dovada existentei lui Dumnezeu? Care dintre ele ti se pare mai convingător în acest sens?” După cum era de asteptat întrebările au rămas bine merci fără răspuns, nimeni ne având dorinta, curajul, îndrazneala, de a furniza în mod explicit o opinie pe tema dată. Desigur că anturajul Arcei lui Goe este prea putin numeros pentru a oferi statistic o bază serioasă de selectie, din care să se poată aleaga unii spectatori curajosi, gata să se lase scosi la lectie pe teme atât de încarcate de ambiguitate. Desigur că niciunul dintre cele două eseuri nu furnizează în mod explicit, specific, niciun fel de dovadă logică, rațională, stiințifică, filozofică, morală, empirică sau religioasă în legatură cu existența sau inexistența lui Dumnezeu. Sunt niste manifestari oarecare, laice, la fel de încărcate/înțărcate de divin precum orice altceva din lumea celor văzute (observabile). Există în cele două eseuri tot atâta demonstratie de Dumnezeu (sau nu) câtă există în zborul păsărilor, în Moartea Căprioarei, în răsăritul soarelui la Mangalia, în crimele de război, în fanii lui Piedone, ori în faptul că djokozaurul Nole a reusit în mod miraculos să întoarcă rezultatele si să-i invingă în câte 5 seturi pe mai tinerii si respectiv mai diabolicii sai adversari (i-am numit de Musetti, Cerundolo si bătrânetea si epuizarea)… Cine vrea, cine crede, (una sau alta) vede semnele demonstrative pretutindeni, în cele ce se văd, sesizabile, observabile. Ideea ca cele doua eseuri ar fi fiind mai cu mot, ca probe, este, în mod evident, stupidă. Desigur că adresând cele două mici, genuine si ingenue întrebări capcană publicului (versat si rafinat din spatiul socializarii virtuale) n-am urmarit în mod pervers să fac din asta un criteriu de selectie si separare între cei prosti si cei foarte prosti, Doamne fereste… Am sperat (prosteste), ca discutiile vor merge în directia potrivită pentru a stabili mai clar ce-i cu stiinta si cu matematica, ce sunt acestea, cu ce si cum se ocupă, ce nu sunt si cu ce nu se ocupă… si ce asteptari putem avea în continuare de la ele. In afara timidului d. Florin (timorat) nimeni nu a părut interesat în vreun fel, nici pe departe, de participarea la astfel de clarifiacari maieutice. Prin urmare, topicele despre universul computațional si matentropie, se amână… iarasi, probabil pentru după Wimbledon si/sau Campionatul European de Fotbal.

In schimb a venit iarasi sfârlaza cu fofează (aldus) să se ia în seamă gratis, pretinzand că detine răspunsuri la întrebările existențiale, care însă, vezi Doamne, se pot obtine doar dacă te clintesti din cadrul științific, de care trebuie să te dezlipești, sa iesi din el, caci altminteri nu, nu se poate, si Dracu te-a luat. Felul impudic în care lozeste Aldus si despre Dumnezeu si despre stiinta este accidental obscen. Desigur însă că insul ar trebui ierat, fiindca nu stie ce spune.

53 răspunsuri to “Un pic despre Nihil, Sine si Deo!”

  1. Aldus said

    După ce ai prezentat atât de frumos faptul că Wigner și Nagel au evidențiat limitele științei în a înțelege și explica 1) corelațiile surprinzătoare dintre matematică și universul fizic și 2) natura subiectivă a conștiinței, pui la final întrebarea aia groaznică: sunt acestea dovezi în favoarea existenței lui Dumnezeu? Oh, mon Dieu!

    Intuind limitările științei, Wigner și Nagel ne duc la granițele ei, unde se pot întrezări (sau căuta) niște ferestre spre în afară. Prin textele lor, cei doi ne transportă din confortul în care ne aflam înainte, așezați în centrul unei perspective științifice despre lume, taman la marginea ei, arătându-ne că iată, aici este această margine sau această limită a științei, această graniță a ei. Aflat față în față cu această graniță, cuiva i-ar putea veni ideea sau impulsul de a încerca să vadă ce este în afară, dincolo de ea. Dar nu și ție. Tu sari imediat de acolo înapoi în confortul cu care erai obișnuit, al unei perspective științifice, întrebând ce dovedesc acești doi savanți și gânditori.

    Dacă există ceva ce dovedesc lucrările lor, acel ceva este că o eventuală imposibilitate de a demonstra existența divinității ține mai ales de limitările cadrului științific, atunci când el este folosit într-un astfel de scop (cadru științific care nu poate explica nici măcar corelațiile dintre matematică și univers sau natura conștiinței). Altfel spus, cei care cer dovezi cu privire la existența lui Dumnezeu folosesc instrumente greșite pentru a-L căuta. Și atunci, dacă vrei să te apropii de El, poate că mai indicat ar fi să lași demersurile științifice la o parte și să Îl cauți altfel.

    În sensul ăsta se poate spune că da, Wigner și Nagel îți pot fi de un real folos în demersul tău de a-L căuta pe Dumnezeu, ajutându-te să intuiești că pentru a-L găsi este necesar să abandonezi cărările bătătorite (dar ineficiente din acest punct de vedere) ale științei și să cauți drumuri și poteci noi. Odată ce aceștia doi te-au dus la granița posibilităților științei, arătându-ți care sunt limitele ei, ai astfel ocazia să încerci să găsești niște fisuri în acea graniță, prin care să ieși din cadrul limitat și limitator al științei și să prinzi aripi. Iar atunci nu se știe peste ce vei da și ce vei descoperi. Dar dacă odată adus în fața acestor granițe nu faci decât să plonjezi înapoi în centrul confortabil al vechii lumi științifice pe care o cunoști, în cazul ăsta este evident că (pe tine, cel care faci asta) Wigner și Nagel nu te pot ajuta cu nimic în a-L descoperi, câtuși de puțin, pe Dumnezeu.

    Deci răspunsul depinde, ca să spunem așa, de receptor sau de cel care răspunde. Este mărul o dovadă că există o „forță gravitațională”? Pentru cei mai mulți dintre noi, nu. Dar pentru Newton, a fost un prilej ca s-o descopere. La fel cu Wigner și Nagel. Depinde ce trezesc în tine ideile și afirmațiile lor. Te fac să îți dorești să explorezi și alte posibilități umane și poate i-raționale (non-raționale), odată ce intuiești că sistemul cartezian al unei abordări științifice este inerent limitat și nu poate să-ți ofere răspunsuri la întrebările existențiale, sau nu te clintesc din acest cadru științific, de care nu vrei să te dezlipești nici pentru o secundă?

    Apreciază

  2. Aldus said

    După ce ai prezentat atât de frumos faptul că Wigner și Nagel au evidențiat limitele științei în a înțelege și explica 1) corelațiile surprinzătoare dintre matematică și universul fizic și 2) natura subiectivă a conștiinței, pui la final întrebarea aia groaznică: sunt acestea dovezi în favoarea existenței lui Dumnezeu? Oh, mon Dieu!

    Intuind limitările științei, Wigner și Nagel ne duc la granițele ei, unde se pot întrezări (sau căuta) niște ferestre spre în afară. Prin textele lor, cei doi ne transportă din confortul în care ne aflam înainte, așezați în centrul unei perspective științifice despre lume, taman la marginea ei, arătându-ne că iată, aici este această margine sau această limită a științei, această graniță a ei. Aflat față în față cu această graniță, cuiva i-ar putea veni ideea sau impulsul de a încerca să vadă ce este în afară, dincolo de ea. Dar nu și ție. Tu sari imediat de acolo înapoi în confortul cu care erai obișnuit, al unei perspective științifice, întrebând ce dovedesc acești doi savanți și gânditori.

    Dacă există ceva ce dovedesc lucrările lor, acel ceva este că o eventuală imposibilitate de a demonstra existența divinității ține mai ales de limitările cadrului științific, atunci când el este folosit într-un astfel de scop (cadru științific care nu poate explica nici măcar corelațiile dintre matematică și univers sau natura conștiinței). Altfel spus, cei care cer dovezi cu privire la existența lui Dumnezeu folosesc instrumente greșite pentru a-L căuta. Și atunci, dacă vrei să te apropii de El, poate că mai indicat ar fi să lași demersurile științifice la o parte și să Îl cauți altfel.

    În sensul ăsta se poate spune că da, Wigner și Nagel îți pot fi de un real folos în demersul tău de a-L căuta pe Dumnezeu, ajutându-te să intuiești că pentru a-L găsi este necesar să abandonezi cărările bătătorite (dar ineficiente din acest punct de vedere) ale științei și să cauți drumuri și poteci noi. Odată ce aceștia doi te-au dus la granița posibilităților științei, arătându-ți care sunt limitele ei, ai astfel ocazia să încerci să găsești niște fisuri în acea graniță, prin care să ieși din cadrul limitat și limitator al științei și să prinzi aripi. Iar atunci nu se știe peste ce vei da și ce vei descoperi. Dar dacă odată adus în fața acestor granițe nu faci decât să plonjezi înapoi în centrul confortabil al vechii lumi științifice pe care o cunoști, în cazul ăsta este evident că (pe tine, cel care faci asta) Wigner și Nagel nu te pot ajuta cu nimic în a-L descoperi, câtuși de puțin, pe Dumnezeu.

    Deci răspunsul depinde, ca să spunem așa, de receptor sau de cel care răspunde. Este mărul o dovadă că există o „forță gravitațională”? Pentru cei mai mulți dintre noi, nu. Dar pentru Newton, a fost un prilej ca s-o descopere. La fel cu Wigner și Nagel. Depinde ce trezesc în tine ideile și afirmațiile lor. Te fac să îți dorești să explorezi și alte posibilități umane și poate i-raționale (non-raționale), odată ce intuiești că sistemul cartezian al unei abordări științifice este inerent limitat și nu poate să-ți ofere răspunsuri la întrebările existențiale, sau nu te clintesc din acest cadru științific, de care nu vrei să te dezlipești nici pentru o secundă?

    PS: Bag sama că precedentul comentariu mi-a intrat în spam.

    Apreciază

    • Aldus, ca de obicei n-ai înteles nimic si-ai venit la înaintare cu rumegusuri. Esti prizonier în pilitură de zgomote, motiv pentru care te zbati teribil, împrăstiind-o peste tot (în timp ce cuvintele se leapădă de tine ca de boală). Felul în care se arnjeaza pilitura de zgomote în jurul tău sugerează spectrul (magnetic) al unui clovn tragi-comic… numai bun pentru a ilustra confuziile generate de de cei din tagma ta, în legatura cu „dilemele” Wigner-Nagel. Ci numai nu te inhiba si stai cu binisorul. Te scap.

      Apreciază

  3. Aldus said

    Ah. Am fost banat?

    Apreciază

  4. Aldus said

    Halal libertate de exprimare. 🙂

    Apreciat de 1 persoană

    • @Aldus – Suferintele tale nocturne ar putea, la fel de bine precum eseurile lui Wigner & Nagel, să fie considerate dovezi logice ale existentei lui Dumnezeu. Nu? Cum Dumnezeu să vii tu să comentezi sarcastic (nevricos) noaptea (când dormi) în legatură cu presupusa limitare a libertatii de exprimare pe Arca lui Goe, când tu cu gura ta ai spus că Veronica e îndreptătită să-l baneze pe dl.Goe… în virtutea libertătii de exprimare prin cezurare a comentatorilor inconvenabili? Ai putea să-ti imaginezi cu e să fii liliac? Nu??? Dar uite că ti-au apărut comentariile noctambule, deci Dumnezeu există. 🙂

      Apreciază

  5. Florin said

    Copil fiind, mă gândeam la felul în care matematica ar trebui să fie la baza chimiei organice și biologiei celulare, la fel cum este la baza fizicii. Cred că este explicația rămânerii în urmă a medicinei actuale comparativ cu alte științe.

    Apreciat de 1 persoană

    • Dar poate că rămânerea în urma este a matematicii, care a întârziat să-si dezvolte ramuri si teoreme noi si care să aibă apoi (în mod miraculos, vorba lui Winger) aplicare în biologie, sociologie, medicină… 🙂

      Apreciat de 1 persoană

      • Florin said

        Poate. Însă cred că mai degrabă procesele biologice și celulare sunt mai complexe decât cele cosmice și atomice.

        Apreciază

        • a) De ce „mai degrabă”? 🙂

          b) mai complexitatea este extrem de relativă… iar decizia de acorda biologiei titlul de regina a complexitatii denotăăă… antropocentrism. 🙂

          c) complexitatea ca complexitatea, dar din treaba asta unii (ca Nagel, filozofi), trag concluzia („logică”) că procesele biologice (si constiinta!!!), nu-s doar „mai complexe” decat cele „cosmice si atomice”, ci că au pur si simplu naturi diferite, straine de acestea… că fiindcă-s prea complexe.

          Apreciat de 1 persoană

          • Florin said

            Nu sunt antropocentrist.🙂

            Apreciază

            • Normal. Sunteti de dreapta. Dar stiti vreun antrocentrist care sa se recunoasca asa? 🙂

              Apreciat de 1 persoană

              • Florin said

                Eu am fost sincer. Și nu cred că are legătură cu orientarea politică. Poate nu știu eu.🙂

                Apreciat de 1 persoană

              • De sinceri, amândoi suntem sinceri. 🙂 In plus eu mă străduiesc să nu confund sinceritatea cu adevarul. 😉 Adevărul este ca 1 + 1 = 2. Eu asa cred. Sincer.

                Dar nu mă refeream la orientare politică! Doar că d-voastra, ca „politician”, sunteti obligat să puneti omul în centru… în centrul preocuparilor, în centrul atentiei, în centrul lumii, în centrul universului. Ca zoon politikon sunteti condamnat la antopocentrism. Căci vorba ceea, omu e înainte de toate!

                Apreciat de 1 persoană

              • Florin said

                Eu n-am scris niciodată că aș fi politician și nu-s.
                Da, 1+1 este un adevăr. În ce mă privește, sunt sincer din cauză că este cea mai simplă atitudine și sinceritatea mea corespunde scopului blog-ului. Ar fi foarte complicat să mă uit ce-am mințit altădată despre subiect. Ce rost ar avea. Apoi sinceritatea se potrivește scrisului, parcă_curge.😀
                Când m-am apucat să scriu ultima pagină, trebuia să aibă o cu totul altă turnură, a ieșit altceva de care sunt mulțumit.🙂
                Este mai simplu „ce-i în gușă și-n căpușă” sau invers.😀

                Apreciat de 1 persoană

              • Desi ne îndepărtam pas cu pas de subiect (dar nu-i nimic, îl vom atinge inevitabil pe partea cealaltă) as adăuga un mic detaliu: n-am zis politician, ci „politician”. E o mică diferentă, la detalii. Si apoi oricum d-voastră sunteti o fiintă emniamente politică. As insista si pe partea cu 1 + 1, fiindcă, na acuma, oricat de prietenă v-ar fi sinceritatea, tot mai prietenă ar trebui să vă fie… matematica, în amintirea inoubliabililor Fourier et Laplace.

                Apreciază

            • Why it took 379 pages to prove 1+1=2 (youtube.com)

              Apreciază

  6. Nu cred că era nevoie de o poveste atât de complicată, cu liliacul și ecolocația. Puteam rămâne intraspecific, și luăm exemplul unui orb din naștere vs. văzător din naștere. Poate că ăia care lucrează cu radarul ar putea înțelege, in extremis, treaba cu liliacul. 🙂

    Apreciat de 1 persoană

    • Ideea pe care insistă subtilul filozof era că oricât de bine ai înțelege (prin studiu stiintific si masuratori) ecolocația nu vei putea avea sentimentul pe care-l are liliacul fiind liliac. Colectarea datelor, masurarea si modelarea matematică, folosite de stiinte, oricat de mult ar progresa, nu vor reusi să-ti redea sentimentul de a fi liliac, si deci… vine îndrazneața concluzie: sentimentul, constiința, perceptia subiectivă a starii de a fi, nu sunt de natură materială, si nu sunt accesibile pe cale stiintifică. Mai departe, în linia logică a aceluiasi gen de rationament, vine concluzia ultimă: deci Dumnezeu există. Ceea ce pune ideea de Dumnezeu într-o situatie extrem de delicată. Logica respectiva pare impecabilă, doar că pare asa doar pentru mintile „aldusiene”, vădindu-se drept iremediabil stupidă atât pentru cei care cred sincer în Dumnezeu (si care nu au nevoie de asfel de „dovezi”, „logice”, „rationale”, „stiintifice” sau (Doamne fereste) materiale), si nici pentru cei care stiu ce este stiinta, cu ce se ocupa, cum si în ce scop lucrează, si care au respect pentru metodele stiintifice si admiratie pentru matematică. In mintile aldusiene ale oamenilor care (de fapt) nu cred cu adevarat în existenta lui Dumnezeu, existenta unor dovezi, probe, demonstratii, este esentială ca sa-i admită existenta. Pentru genul asta de omanaci eseul lui Nagel le este o dovadă „logică” incontestabilă: Exista ceva inaccesibil stiintei, ceva ce stiinta nu poate explica (aha), deci Dumnezeu există. Li se pare lor că din două premise false se poate trage concluzia dorita. Faptul că stiinta contemprană si intelectul speciei umane nu pot explica multumitor anumite fenomene (si sunt duium astfel de fenomene) nu înseamna că acestea sunt imateriale si/sau ca n-ar putea fi explicate. Este vorba despre lucruri si fenomene (observabile) despre ale caror mecanisme nu stim cum functionează. Poate nu vom sti niciodata… noi oamenii. Dar asta nu înseamnă în niciun fel logic că nu le vom cunoaste cândva, sau că nu ar putea fi cunoscute in universul celor observabile de alte entitati inteligente. Faptul c-ar putea fi pentru totdeauna si absolut necogniscibile, ori de „natură imaterială„, este o simplă presupunere, o ipoteză, o jonglerie a la aldus. Nu un fapt. Nici macar o opinie. Pe baza unei ipoteze neconfirmată în niciun fel nu poti obtine decat cel mult tot o ipoteza, în cazul de fată ipoteza Dumnezeu. Eseul lui Nagel nu este niciun fel de dovada pentru nimic. Nu dovedeste nici că Dumnezeu există, nici că Dumnezeu nu există, ci doar creaza o senzatie de jenă vizavii de entuziastii care accepta asa ceva ca demonstratia lipsă care sa-L probeze pe Dumnezeu. Reformulată mai transparent demonstratia ar suna cam asa: Nu poti avea sentimentul de liliac, deci Dumnezeu există. Ca să fie satifacută cererea voalată a smecherului filozof, nici măcar n-ar fi suficient să poti avea sentimentul de a fi al liliacului… Ar trebui ca fiind om sa te transformi in liliac (rămânad si om), să procezezi senzatia starii de liliac, s-o traduci în termenii existentei umane, s-o incorporezi si asimilezi, si apoi să te transformi la loc în om valorificand experienta, adica că să fii batman, si nimic altceva. In mod clar nu om, nu liliac… Practic Nagel spune ce ceva ce e ceva nu poate fi altceva care e altceva, iar de aici aldusii trag cu voiosie concluzia că Dumnezeu există. Nu rezulta deloc asa ceva. Nici n-ar avea cum. Dupa cum nu rezultă nici că Dumnezeu nu există. Rezultă doar că unii filozofi sunt smecheri si că o mulțime de cititori pre-determinați, cu pre-judecăți sunt idioți. Mici glumițe în cadrul speciei.

      Apreciat de 2 persoane

      • Aldus said

        E clar că n-ai înțeles ce-ți scrisesem mai sus.

        Apreciază

        • Aldus insistența ta de a te credita ca vorbitor si/sau (vai) interlocutor valid e mai mut decât ridicolă. E comică. Nu-mi dau seama dacă este doar o aroganță infantilă (o insolență involuntară, benignă), sau este un simptom mai profund al psihopatiei care te macină. Pe măsură ce insisti să te manifesti, devine tot mai evident c-ai avea nevoie de ajutor de specialitate.

          Apreciază

  7. Era vorba desppre două eseuri care au facut vogă la vremea lor („Efectul neașteptat al matematicii în științele naturale” – Eugene Wigner (1960) si „Cum este să fii un liliac?” – Thomas Nagel (1973).” ). La finalul topicului „un pic despre Nihil, Sine si Deo”, am adresat publicului versat si rafinat din spatiul socializarii virtuale, pe care contez în desert, ca pe mine însumi, două mici, genuine si ingenue întrebări capcană: (citez din memorie): „Conține vreunul dintre aceste două eseuri dovada existentei lui Dumnezeu? Care dintre ele ti se pare mai convingător în acest sens?” După cum era de asteptat întrebările au rămas bine merci fără răspuns, nimeni ne având dorinta, curajul, îndrazneala, de a furniza în mod explicit o opinie pe tema dată. Desigur că anturajul Arcei lui Goe este prea putin numeros pentru a oferi statistic o bază serioasă de selectie, din care să se poată aleaga unii spectatori curajosi, gata să se lase scosi la lectie pe teme atât de încarcate de ambiguitate. Desigur că niciunul dintre cele două eseuri nu furnizează în mod explicit, specific, niciun fel de dovadă logică, rațională, stiințifică, filozofică, morală, empirică sau religioasă în legatură cu existența sau inexistența lui Dumnezeu. Sunt niste manifestari oarecare, laice, la fel de încărcate/înțărcate de divin precum orice altceva din lumea celor văzute (observabile). Există în cele două eseuri tot atâta demonstratie de Dumnezeu (sau nu) câtă există în zborul păsărilor, în Moartea Căprioarei, în răsăritul soarelui la Mangalia, în crimele de război, în fanii lui Piedone, ori în faptul că djokozaurul Nole a reusit în mod miraculos să întoarcă rezultatele si să-i invingă în câte 5 seturi pe mai tinerii si respectiv mai diabolicii sai adversari (i-am numit de Musetti, Cerundolo si bătrânetea si epuizarea)… Cine vrea, cine crede, (una sau alta) vede semnele demonstrative pretutindeni, în cele ce se văd, sesizabile, observabile. Ideea ca cele doua eseuri ar fi fiind mai cu mot, ca probe, este, în mod evident, stupidă. Desigur că adresând cele două mici, genuine si ingenue întrebări capcană publicului (versat si rafinat din spatiul socializarii virtuale) n-am urmarit în mod pervers să fac din asta un criteriu de selectie si separare între cei prosti si cei foarte prosti, Doamne fereste… Am sperat (prosteste), ca discutiile vor merge în directia potrivită pentru a stabili mai clar ce-i cu stiinta si cu matematica, ce sunt acestea, cu ce si cum se ocupă, ce nu sunt si cu ce nu se ocupă… si ce asteptari putem avea în continuare de la ele. In afara timidului d. Florin (timorat) nimeni nu a părut interesat în vreun fel, nici pe departe, de participarea la astfel de clarifiacari maieutice. Prin urmare, topicele despre universul computațional si matentropie, se amână… iarasi, probabil pentru după Wimbledon si/sau Campionatul European de Fotbal.

    In schimb a venit iarasi sfârlaza cu fofează (aldus) să se ia în seamă gratis, pretinzand că detine răspunsuri la întrebările existențiale, care însă, vezi Doamne, se pot obtine doar dacă te clintesti din cadrul științific, de care trebuie să te dezlipești, sa iesi din el, caci altminteri nu, nu se poate, si Dracu te-a luat. Felul impudic în care lozeste Aldus si despre Dumnezeu si despre stiinta este accidental obscen. Desigur însă că insul ar trebui ierat, fiindca nu stie ce spune.

    Apreciat de 1 persoană

  8. Aldus said

    In schimb a venit iarasi sfârlaza cu fofează (aldus) să se ia în seamă gratis, pretinzand că detine răspunsuri la întrebările existențiale, care însă, vezi Doamne, se pot obtine doar dacă te clintesti din cadrul științific, de care trebuie să te dezlipești, sa iesi din el, caci altminteri nu, nu se poate

    Fii atent aici. Dacă, conform chiar propriilor tale afirmații și nu pentru că așa aș fi zis eu, știința nu poate demonstra (in)existența lui Dumnezeu și nici măcar nu-și propune asta, după cum nici nu are de ce să-și propună așa ceva, domeniul ei fiind acela al lui „cum” și nu acela al lui „de ce”, rezultă în mod logic și firesc că dacă vrei să-L găsești pe Dumnezeu, va fi necesar să îl cauți prin alte mijloace și cu alte instrumente decât cele științifice. Adică, să ieși din cadrul limitat al științei, în care te complăceai anterior, și să îți „extinzi antenele” în alte direcții sau dimensiuni ale ființei tale. Și atunci, poate că vei avea o șansă să-L descoperi într-un alt mod, subiectiv, lăuntric, personal, sufletesc.

    Pentru unii, înțelegerea faptului că știința este în mod inerent limitată (aspect evidențiat în moduri diferite de cei doi autori aleși de tine) poate constitui tocmai scânteia care să îi propulseze spre un alt tip de căutare, spre un demers i-rațional și ne-științific, dar cu mai mari șanse de a oferi răspunsuri la întrebări filosofice și existențiale. În timp ce pe alții poate să îi lase la fel de reci și de morți pe dinăuntru ca înainte. Și, în unele cazuri, la fel de dislexici.

    Apreciază

    • Si iată că cățelușa Aldus s-a prezentat cuminte la apelul nominal, pentru a-si executa fuga ei veselă si ritualică în jurul cozii, în încercarea disperată de a-si mușca puricii din doatare, care o pișcă de noadă.

      Alduse poti să cersesti atenția cât vrei, poti să faci câte tumbe vrei, poti fugi zglobiu în jurul cozii, pentru a-ti ascunde disperarea si pentru a-ti alina tristețea iremediabilă. E in zadar. Nimeni nu-ti poate reda Dumnezeul pe care-l ai lipsă din inventar…

      Alduse esti groaznic de dizgratios. Esti o loază libidinoasă care-si imagineaza că se poate sluji de termenul „Dumnezeu”, pentru a avea mai mult succes în safari-urile retorice, în care-si slujeste cu acribie un ego ridicol, imaginându-si cu speranță c-ar fi fiind vânătorul. Pe de altă parte este uluitor să vezi scremerea unei ființe necuvantatoare (care nu întelege vorbirea), cum încearcă să-si găsească orgasmul (vai) sufletesc printre cuvinte. Esti un întreg spectacol al ridicolului, amplificat apoteotic de naturalețea cu care te iei in serios, incapabil să-ți realizezi/bănuiesti/intuiesti ridicolul. Esti un monument al penibilului. O caricatură care crede cu tenacitate c-ar fi agasantă. Aldus, draguță creatură, esti doar trolul care sfârseste perpetuu, inevitabil, ca mascotă. Pretutindeni, nu doar aici.

      Probabil că ti-a spus cineva că esti dislexic, ai căutat cuvantul in dictionar si acuma te scremi să-i exersezi folosirea ca să ti-l introduci in vocabular. Alduse cel care ti-a spus că esti dislexic a fost ori blajin ori sarcastic cu tine. Ti-a zis asa ca sa nu-ti spună pe sleau că esti idiot. Esti un idiot plin de nadejdi, care speră din tot suflețul lui că zgomotele sale nu-s apreciate doar fiindcă mesajul nu-i este înteles, ignetele lui nu-s acceptate ca idei doar din cauza defectelor de tot felul de care sunt marcati inexorabil cei din publicul tinta (tinta obsesiilor aldusiene). Alduse suferi de sindromul Becali, dar totusi ar trebui sa fii cât de cât consistent că, dintr-un text pe care-l scrii, nu se intelege ce-ai vreau tu să se înteleagă, ci ceea ce ai scris… asta dacă o fi fiind ceva de înteles (în cazul tău fiind preponderent vorba ori de platitudini, ori de enormitati). Desigur că un lector binevoitor poate citi si printre rânduri, sau poate veni in întâmpinarea loazei pseudo-vorbitoare, luand in considerare si lucrurile despre care s-ar putea intui că-s vizate în scremerea personajului, doar că tu Aldus nu meriti acea bunavointă, fiindcă esti si tâmpit si jigodie. Cu asemenea caractere se discută exclusiv pe text.

      … revenind la text:

      știința nu poate demonstra (in)existența lui Dumnezeu și nici măcar nu-și propune asta, după cum nici nu are de ce să-și propună așa ceva, domeniul ei fiind acela al lui „cum” și nu acela al lui „de ce”, rezultă în mod logic și firesc că dacă vrei să-L găsești pe Dumnezeu, va fi necesar să îl cauți prin alte mijloace și cu alte instrumente decât cele științifice.

      Aldus textul pe care l-ai produs este cât se poate de elocvent. Din el rezultă fără dubiu că tu (care nu ai nicio treabă cu stiinta, fiind totalmente pe dinafară în privinta stiintei, a scopurilor si metodelor stiintifice) îti imaginezi că cei care se ocupă sau observă stiinta fac aceste lucruri în cautarea expresă a lui Dumnezeu, sau că asa ar trebui. Tu, în imbecilitatea ta, pomenind limitele si limitarile stiintei (despre care s-a facut anterior vorbire) percepi acele limite ca fiind legate de „inabilitatea” stiintei de a-l demonstra (în vreun fel) pe Dumnezeu (sau inexistenta acestuia). Esti un biet imbecil bigot care are asteptări gresite de la stiinta, despre care i se pare c-ar trebui sa fie un soi de super-religie, ci care, vai, ne fiind, înseamnă că si-a ratat misiunea. Aldus limitarile si limitele stiintei (si ale matematicii) nu sunt ale pe care le iei tu in considerare. Sunt pur si simplu limite intinseci stiintei si matematicii. Ca sa întelgi cât de cât despre ce ar fi fiind vorba ar trebui să ai idee despre ce sunt stiinta si matematica, si să accepti să studiezi problema, într-o maniera laica, stiintifica. Ceea ce numesti tu limitarile stiintei întru gasirea lui Dumnezeu, sunt limitari pe care le au si sportul, si arta, si panificatia, si defecatia, si orice altceva ti-ar putea trece tie prin minte (inclusiv religia). Totusi nu ti-ar fi trecut prin minte să ceri intempestiv cuiva să iasă din cadrul limitat al sportului (sau artei, sau panificatiei, sau politicii, sau dansului ori a sexului sportiv), în care se complăcea (???!) anterior, și să-si „extinda antenele” în alte direcții sau dimensiuni ale ființei sale pentu „a-l gasi pe Dumnezeu”. Tu doar cu stiinta ai problema asta. Sau nu? Aldus problema ta e cu însăsi notiunea de Dumnezeu, in posesia căreia te crezi. Te invarti stupid si formal in jurul unei notiuni vagi (bună pentru hârjoane egoice pe net), având impresia că e un lucru oarecare, care dacă nu-i aici, atunci o fi dincolo. Nu-i in camera „stiintă”, apoi musai trebuie să iesi din camera aia si să-l cauti in altă cameră. Alduse esti un dobitoc naiv si gargaragiu, un căcat cu ochi, care nu-i în nimica anume, ne fiind băgat deloc in nimic, nici in stiinta, nici în artă, nici în sport, nici în politică, nici măcar în viată nu-i cine stie cât, care si-a tapetat creierusul cu ecourile unor povesti care i-au trecut pe la ureche, imaginandu-si ca si-a gasit rezolvarea existentială exemplară, umblând brambura pe net să-si promoveze modelul si să facă prozeletism, să-i scoata pe unii sau pe altii din ce-or fi fiind si să-i urmeze fericitul exemplu de succes. Generos „omul” oferă în stanga si în dreapta, nesolicitat, „scânteia care să îi propulseze pe semeni spre un alt tip de căutare„. Bă esti prost? Esti versiunea zburdalnică a lui Sticri, o paparudă rudă cu Suzana & Aurelia, care se agită disgratios să-si promoveze faptura de mare căcat, manipuland (vai mie), vorbe, cuvinte, sensuri, emulând gânduri, gândire si dumnezeire. Doamnelor si domnilor: loaza pseudo-vorbitoare Aldus, omul lui Dumnezeu, promotorul lui Dumnezeu… O loază care pritoceste cu elan doua-trei marote (punctele lui fixe pe care le are în portofoliu), si care, ca bonus, vorbeste cu dezinvoltură nimic despre orice.

      Am acceptat aceasta partidă de ping-pong-miuță, off topic, cu mascota Arcei lui Goe, la rugamintea acesteia. Ar fi trebuit să urmaresc un meci de tenis la marele slam de la Roland Garros, dar din păcate dl. G-Nole s-a accidentat (asa a vrut Dumnezeu 😉 ) si n-a putut să joace, ci s-a retras din competiție, lăsându-i drum liber lui Rudd spre semi-finală.

      Apreciat de 1 persoană

      • Aldus said

        Comentariu off topic mutat AICI

        Apreciază

      • Aldus said

        Practic, cred că ție îți lipsește o anumită capacitate emoțională, afectivă și empatică, ceea ce te face să vezi totul într-o lumină rece, seacă, pur mentală, superficială și chiar browniană, pentru că în lipsa iubirii ființa își pierde coerența și se dispersează. Asta ar explica atât preferița pe care le-o acorzi subiectelor cu tentă sau tematrică științifică cât și lipsei de bun simț pe care o manifești cu inconștiență. După părerea mea, cel mai bine pentru tine ar fi să începi să iubești.

        Apreciază

        • Troly – hai un pic de liniste, ca se joacă tenis… Iubesc tenisul… Iubesti gargara… Suntem incompatibil. Cântă la altă masă!

          Apreciază

          • Aldus said

            Mai nou, ai început să muți comentariile ontopic care nu-ți convin.

            Apreciază

            • Am început??? Cum adică am început? Te-ai mai plâns de chestia asta. Mințeai? Poate ca si acuma minți. 🙂

              Alduse normal că comentariile off topic nu-mi convin si le mut la on topic. Mesajul tău anterior era dintr-o serie de mesaje off topic. In loc să apreciezi faptul că nu le-am mutat pe toate cele off topic, acuma mai si emiti pretentii absurde, după ce ai umplut si topicul asta de salată aldusiană. 😦

              Stai linistit, nu interesează pe nimeni bobotele aldusiene. Nu se pierde nimic. Dacă am ceva de comentat pe productiile tale, voi comenta acolo, la fata locului, on topic. 🙂

              Apreciază

        • Aldus si eu ti-am recomandat să începi să iubești… pe Sticri, pe Papagigli, pe Sperling, pe Aurelia, pe Suzana… pe cei de teapa ta. Dar m-ai refuzat discret, sugerand că dragoste cu de-a sila nu se poate, iar acuma vii si-mi ceri sa te iubesc pe tine, loaza păguboasă. Unde e consistenta?

          *

          Cațavencu: (ridicându-se și el) Ce vreau? Ce vreau? Știi bine ce vreau. Vreau ce mi se cuvine după o luptă de atâta vreme; vreau ceea ce merit în orașul ăsta de gogomani, unde sunt cel d-întâi… între fruntașii politici… Vreau…

          Cațavencu: (ridicându-se și el) Ce vreau? Ce vreau? Știi bine ce vreau. Vreau ce mi se cuvine după o luptă de atâta vreme; vreau ceea ce merit în orașul ăsta de gogomani, unde sunt cel d-întâi… între fruntașii politici… Vreau…

          Cațavencu: (asemenea) Vreau… mandatul de deputat, iată ce vreau: nimic altceva! Nimic! Nimic! (după o pauză, cu insinuare caldă și crescândă.) Mi se cuvine!… Te rog!… Nu mă combate… Susține-mă… Alege-mă. Poimâine, în momentul când voi fi proclamat cu majoritatea cerută,… în momentul acela vei avea scrisoarea (cu multă căldură)… pe onoarea mea!

          Catavencu (lui Tipatescu incet) : Sa ma ierti si sa ma iubesti! (expansiv) pentru ca toti ne iubim tara, toti suntem romani!… mai mult, sau mai putin onesti! 

          Alduse tu esti un soi de Catavencu altoit cu Danila Prepeleac, iar felul in care te dai de ceasul mortii captiv in cala Arcei lui Goe ca-n burta balenei te califica la postura de Iona al mizerie absolute.

          Apreciază

  9. Ce s-ar face Aldus dacă noi am muri?

    Apreciat de 1 persoană

    • Vladen said

      Ca ebola, ar infecta pe altii 🙂

      Apreciat de 2 persoane

    • Interesant alegoricul dialog… despre soarta alternativă a unui aldus, în absența mizelor si muzelor lui de azi. Cu siguranță că ar răzbi el cumva la lumină… și fără noi… același imuabil, inconfundabil, aldus… versatilitatea nimicului fiind infinită… 🙂

      Apreciat de 1 persoană

    • Aldus said

      Eh, lăsați gândurile sumbre deoparte, că sunteți tineri și frumoși. Totuși, după ce veți muri, probabil voi începe să corespondez cu Ion Iliescu.

      Apreciat de 1 persoană

      • …esti deja un soi de corina crețu… dar nu mai bine corespondezi tu direct cu brucan?…

        Apreciază

        • Aldus said

          Nu.

          Apreciază

          • Deh mai Alduse, stiu că nu, nu-i mai bine dar… deh, asta e. Este singurul gen de corespondență pe care o poți avea… în rest esti fără pereche… aldus-iona cel ne… împerecheat…

            Apreciază

            • Aldus said

              Nu-i lipsit de valoare să constați cum te văd ceilalți. Dar dacă zici că-s singular, înseamnă că nu prea ai ieșit prin lume.

              Apreciază

              • Mai Aldus în mod categoric si polisemantic esti foarte singular, oricat de mult ai vrea tu să fii plural/ist si/sau să vorbesti în numele tuturor celor de teapa ta, de prin lumea ta, multi al dracului. O lume din care te tot chinuiesti să iesi dar nu poti… din cauza elasticului care te sabotează si te tot trage înapoi. Singura cale prin care ai putea răzbi la lumină ar fi prin pizda mă-tii, în speranta că a doua oară te-o face mai de Doame ajută. Fii atent la elasticul ăla cu nu stii unde te aruncă si poate o prinde pe doamna nepregatită… și-ti amână sine die renașterea… ultima speranță.

                Apreciază

              • Alduse iar daca nu-ti place singuratatea si tii musai sa ai si tu pereche, nu-l mai ignora pe Sticri. Sunteti suflete pereche. Ia fi atent ce esantion a produs autorul traducerilor de texte „faine”:

                sticri

                Da, trezirea vine din interior dar nu stiu exact de ce unii se trezesc iar altii nu prea. Metoda mea pt a vedea daca o “dogma” are valoare sau nu, este sa ma pun pe.mine pe o alta planeta si sa analizez “invatatura” din acea dogma. Daca fac asa, aproape toata povestea societatii actuale colapseaza si raman doar 2 chestiuni valabile si anume matematica si fizica. Restul ….
                Religii, banci, bani, masini, diferitele tipuri de moralitate, politica, etc….totul nu mai are sens

                ***

                Am impresia că Sticri e un pic mai avansat decât tine. Cam cu doi pasi…. Cam cum o sa fii tu peste doi-trei ani. Asta pentru că nu-i asa de orgolios precum esi tu si acceptă spăsit să fie consiliat de Suzane, multiple suzane… în timp ce tu tii cu tot dinadinsul să re-generezi mereu si mereu, fiecare aberatie, din minte, din mintea ta 🙂 , de la zero. Progresele vor fi pe mereu pe masură… insignifiate. Până si Siticri si Aurelia o să-ti ia caimacul. 🙂 O să te bati cu Iosif pe lingura de lemn.

                Apreciază

      • Vladen said

        @Aldus Ala sigur are rezistenta genetica la retroviride, ti-ai strica palmaresul.

        Apreciază

      • Aici mi-ai dat una sub centură! Crezi că Ion Iliescu ne va supreviețui? Bine, asta n-ar fi mare lucru, și nici imposibil, cine știe ce ciuperci otrăvite mîncăm noi și smurdul nu vine la timp!
        Dar să conversezi cu Ion Iliescu?! După tine, el poate fi un interlocutor? Acest ateu convins și furibund care rânjește la D…, că la …umnezeu deja i se secționează tărtăcuța de râs?!

        Apreciază

        • Aldus said

          Partea cu conversația era o glumă. Dar poate ai dreptate, nu se cade să glumim cu astfel de subiecte. Suntem în prag de alegeri și vine o vreme când trebuie să ne gândim ce fel de țară îi lăsăm lui Iliescu.

          Apreciază

  10. […] Un pic despre Nihil, Sine si Deo! […]

    Apreciază

Lasă un comentariu